Literární interpretace - Jáma a kyvadlo a jiné povídky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
VYPRAVĚČ – nevýrazný, přemírou racionality zpochybňuje Legrandovy myšlenky
WILLIAM LEGRAND – samotářský a vzdělaný muž vyžívající se v kryptografických
šifrách a mystických symbolech; nakažen misantropií
JUPITER – afroamerický hloupý, ale poslušný a dobrosrdečný otrok Legranda
Černý kocour
VYPRAVĚČ – milovník zvířat; kvůli alkoholismu se změnil v hrubiána, nihilistu a životní trosku
ČERNÝ KOCOUR – milé nevinné zvíře; vinou krutosti svého pána mu bylo vypíchnuto oko a následně
bylo oběšeno
ČERNÝ KOCOUR II – děsivě vlezlé zvíře představující přízrak a předpovídající vypravěčův „konec“
VYPRAVĚČOVA ŽENA – oddaná a trpělivá manželka
Maska červené smrti
PRINC PROSPERO – obskurní, okázalý dvořan vyžívající se v různých slavnostech;
do jisté míry doplatil na svoji povrchnost a vnitřní zkaženost
MASKA ČERVENÉ SMRTI – duch moru plenící celý princův klášter smrtelnou
chorobou; postrádá jakoukoliv hmatatelnou podstatu
Eleonora
VYPRAVĚČ – volnomyšlenkář a fantasta bezmezně milující Eleonoru
ELEONORA – sestřenice vypravěče; mladá, krásná, zrozená k brzké smrti
ERMENGARDA – pozdější manželka vypravěče z města
Vraždy v ulici Morgue
VYPRAVĚČ – nevýrazný, pouze obdivuje Dupinovy myšlenkové pochody
M. C. AUGUST DUPIN – pařížský myslitel a detektiv na vlastní pěst s výbornými
analytickými schopnostmi logickými dedukcemi
PANÍ L’ESPANAYE – osamělá a nedůvěřivá vdova
CAMILE L’ESPANAYE – oddaná dcera paní L’Espanaye; milá a jednoduchá
ORANGUTAN – divoké zvíře; plně prožívá svobodu, když se dostává ze spárů svého pána; vrah paní
a slečny L‘Espanaye
MAJITEL ORANGUTANA – námořník, vystrašený obludnými činy zvířete, jedná zkratkovitě a úskočně
POLICEJNÍ PREFEKT – zastupuje tu prostopášnou policii s „až moc“ zkušenostmi na tak uvolněné
myšlenkové pochody, jako má Dupin; častěji řeční, než aby konala
3. KOMPOZIČNÍ VRSTVA
Hororovější povídky - Jáma a kyvadlo, Černý kocour, Maska červené smrti (a Eleonora) jsou vyprávěny v chronologickém kompoziční postup (ač u Jámy a kyvadla a Černého kocoura se objevují náznaky a náhledy do budoucna). Naopak povídky detektivního rázu – Zlatý brouk a Vraždy v ulici Morgue jsou vyprávěny retrospektivním postupem. U Poeových povídek převažují vyprávěcí, popisné nebo výkladové slohové postupy. Až na Eleonoru mají zakončení těchto povídek spíš temnější zbarvení.
Kompoziční části děl:
Jáma a kyvadlo
Expozice: odsouzení vězně k trestu smrti
Kolize: vložení vězně do kobky; objevení jámy
Krize: probuzení vězně připoutaného pod blížícím se kyvadlem; osvobození se
Peripetie: zužování prostoru, natlačování do jámy
Katastrofa: záchrana před spadnutím do jámy od generála Lassaleho
Zlatý brouk
Expozice: seznámení s Legrandem a Jupiterem; vypravěčova návštěva chýše
Kolize: objev Zlatého brouka, Legrandovo ustavičné pátrání po pokladu
Krize: Jupiterova stížnost, procházka k údajnému místu pokladu
Peripetie: vinou Jupiterova špatného postřehu málem nenalezen poklad, zklamání Legranda
Katastrofa: konečné nalezení pokladu; Legrand osvětluje postup pátrání po něm