Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Literární pojmy

RTF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (23.17 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu RTF.

Epos(z řeckéhoepos - slovo, řeč, pověst) = lit. žánr rozsáhlá veršovaná epická skladba, která se vyznačuje boharým dějem a množstvím odboček. Pro jazyk jsou typická ustálená slovní spojení a básnické figury. Patří semnapř.:Epos o Gilgamešovi, Máhábhárata a Rámájana, později mj.chansons de geste.Mezi české eposy patřínapř.:Alexandreida z přelomu 13 a 14. století. Na epické vypravování eposu později navázal román.

Eufemismus(z řeckéhoeu - dobrý,fémi - mluvím) patří mezilit. tropy. Je to zjemnělé, zmírněné vyjádření negativního jevu tak, že se nahradí jiným, pro příjemce přijatelnějším.Např.:říkat nepravdu jako jemnější vyjádření prolhát. Používá se často i v běžné řeči.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

F

Figura(z lat.figura - tvar) = prostředek básnického jazyka, při němž se nijak nemění význam slova, ale slova, slabiky a hlásky se hromadí tak, aby ozvláštnily běžný jazyk a vyvolávaly u čtenáře hlubší citový prožitek. Mezi figury patří např.:aliterace, anafora, epifora, gradace, inverze, elipsa.

Fraška= typ komedie, jejíž komika je obhroublá a těží z nějaké vnější situace (ošklivý zjev, hloupost, koktavost). Některé Plautovy komedie vykazují vlastnosti frašky, fraška se objevuje také jako součást her W. Shakespeara a Moliéra. Ve starší české literatuře je fraškounapř.:Mastičkář.

Funkce literatury- Literatura v nejširším pojetí vždy obsahuje tyto tři zákl. funkce: informativní, formativní a estetickou. Každý text obsahuje všechny tři funkce, ale každá z nich je v něm obsažena v jiné míře.A) Informativníf. tzn. schopnost lit. díla poskytovat informace o skutečnosti, o níž je v díle řeč. B) Formativníf. rozumíme schopnost díla fomovat nevo měnit postoje čtenáře a tím ovlivňovat jeho jednání.C) Estetickáf. spočívá v estetickém požitku z literatury, který prožívá příjemce (čtenář nebo posluchač).

Na základě tohoto vymezení můžeme usuzovat, ženapř.:odborná literaturamá především informativní f.,publicistika preferuje formativní f. a vbeletrii je nejdůležitější f. estetická. (dle E. Petrů)

G

Gradace(z latiny, stupňování) = řazení slov nebo slovních spojení tak, aby každé následující slovo (slovní spojení) mělo silnější účinek. Např.:Mnou přichází se k sídlu vyhoštěnců, / mnou přichází se do věčného

bolu, / mnou přichází se k říši zatracenců.(Dante Alighieri:Božská komedie) Tento postup využilnapř.:

J. A. Komenský vKšaftu umírající matky Jednoty bratrské.

H

Hyperbola neboli nadsázka patří mezi lit. tropy. Má schopnost zveličit vlastnost nebo jev a přeháněním dosáhne silnějšího emocionálního účinku. Např.:Sto rokův šachtě žil, mlčel jsem, /sto roků kopal jsem uhlí.(P. Bezruč, báseňOstrava). Často se používá i v běžné řeči.

Témata, do kterých materiál patří