Literatura baroka, preromantismu a klasicismu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Při plavbách po Tichomoří se Gulliver seznamuje s liliputány, obry a zvířecími, přitom rozumem ovládanými bytostmi.
Preromantismus
Vznikl jako reakce na schematický klasicismus i na chladné osvícenství
Byl předstupněm romantismu – někdy nazýván sentimentalismus
Důraz na cit, odmítání konvencí, příkazů, řádu
Navrácení k přírodě, lidové slovesnosti, fantazii, dávnověku
Vzorem je venkovský, nezkažený člověk a prostý způsob života
Častými motivy jsou jezera, hřbitovy, noční motivy, trosky hradů, měsíční svit, symbol mnicha, poustevníka, vězně nebo poutníka
Jean Jacques Rousseau
Francouzský filozof, sociální kritik, spisovatel, spolupracoval na Encyklopedii
Julie neboli nová Heloisa – o lásce chudého učitele a dívky ze vznešené rodiny
Emil čili o vychování – teorie výchovy, přirozený rozvoj mladého člověka
O společenské smlouvě – přirozená svoboda a rovnost všech lidí, kteří uznávají společenskou smlouvu a zakládají tak stát
Johann Wolfgang von Goethe
Narodil se ve Frankfurtu nad Mohanem, studoval práva, přírodní vědy, v Itálii studoval antické a renesanční umění
Utrpení mladého Werthera – sentimentální román v dopisech, zoufalý mladík kvůli nešťastné lásce spáchá sebevraždu
Faust – dvoudílná básnická tragédie, druhý díl vyšel až posmrtně
Námětem je pověst ze 16. století
Učený doktor Faust v touze po poznání prodal svou duší ďáblu, a tím propadl věčnému zatracení. Ďábel Mefistofeles láká Fausta do milé společnosti, odvádí ho od touhy po vědění. Do cesty mu staví měšťanskou dceru Markétu. Faust se do ní zamiluje. Podíl viny na smrti dítěte – plodu jejich lásky – uvrhne Markétku do žaláře, kde čeká na popravu. Ve druhé části se Faust ocitá na císařském dvoře. Pomůže vládci z nesnází a zamiluje se do Heleny, s níž má syna. Obě milované osoby umírají, a tak si Faust vyžádá od císaře území u moře, které zúrodní a na němž budou žít svobodní lidé. V uskutečnění svého snu vidí smysl svého života. Ušlechtilý záměr pomáhat lidem ho zachraňuje před zatracením a ďábel nad ním ztrácí moc.
Friedrich Schiller
Básník, dramatik, překladatel, profesor
Loupežníci – drama, protest proti tyranii vlády nad lidem i proti osobnímu bezpráví
Óda na radost – báseň, zhudebnil Beethoven => hymna EU
Způsoby obohacování slovní zásoby
1) Tvoření nových slov
Odvozování – pomocí přípon, předpon, koncovek… (výlet, letový, příletový)
Skládání – spojování dvou i více kořenů (hluchoněmý, vodovod, velkoměsto)
Zkracování – iniciálové (ČVUT, OSN), frekventovaných slovních spojení (atd., např.), titulů (Mgr., PhDr.)
2) Spojování slov v sousloví – šicí stroj, kyselina octová, ranní ptáče
3) Přejímání slov z cizích jazyků
Zdomácnělá slova – jejich cizí původ si už ani neuvědomujeme (škola)
Cizí – slova přejatá, která si do jisté míry zachovala svůj cizí ráj, cítíme je jako cizí (aloe, džem, auto)