Povinná četba - Gogol, Nikolaj Vasiljevič - Revizor
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
• naturalismus – krajní směr realismu (z lat. naturalis = přírodní), úsilí o maximální objektivnost, zachycení i ošklivých, odpudivých jevů, aplikace teorie dědičnosti a determinace prostředím (člověk je omezen svou biologickou podstatou, je výsledkem vlivu prostředí, v němž žije, a dědičnosti)
- román je přírodopisný výklad života
- postavy jsou psychicky nevyrovnané, živelné, zvrácené
- teoretik: Hippolyte Taine [ipolit ten] – teorie o předurčenosti lidského
jednání vnějšími i vnitřními příčinami, popření lidské vůle a svobody,
vstup nejnižších vrstev společnosti do literatury
Ruský realismus:
- literatura musela suplovat neexistující nebo málo rozvinuté vědy a filozofii, publicistiku i politiku
- literatura měla filozofickou hloubku, proto může působit nudně, rozvláčně, nečtivě, současně však láká její extrémismus, hloubavost a nezastíraná naléhavost
Gogol se nechal inspirovat úplatkářstvím v Rusku a ukazoval vysoké rozdíly společenské rozdíly mezi lidmi. Dílo napsal podle pravdivého příběhu Alexander S. Puškin, kterému se opravdu stal. Je to přechod mezi romantismem a realismem, tzv. kritický realismus
Kontext autorovy tvorbyNikolaj Vasiljevič Gogol
(1809 – 1852)
- prozaik, dramatik a publicista
- působil jako pomocný profesor všeobecných dějin na univerzitě v Petrohradu
- časté pobyty v zahraničí (Itálie, Paříž, Německo, Jeruzalém)
- ve svých dílech zobrazuje ruskou společnost, jež je deformována byrokratismem, pokřivenou peněžní morálkou, dalším znakem je potlačení morálních hodnot do pozadí
- dílo:
• Morgorod (1835) – sbírka čtyř povídek
• Petrohradské povídky – cyklus povídek (např. Plášť, Nos, Bláznovy zápisky…)
• Revizor (1836)
- po uvedení v Rusku se hra setkala s vlnou kritiky (Gogol odjel do Itálie)
- nový typ hry - přinesl touto komedií plně ruské společenskokritické hry, ve které se diváci poznávají a jsou „trestáni“ smíchem
- civilní ztvárnění postav bez fraškovitého přehrávání hereckých výstupů
• Ženitba – komedie
• Hráči – komedie
• Mrtvé duše (1842)
- satirický román
Inspiroval se:
- náměty od A. S. Puškina (román Mrtvé duše, komedie Revizor)
Inspiroval:
A. P. Čechova – vlil na dramatickou tvorbu
Michail Bulgakov – Mistr a Makétka (zhmotnění googlovských čertů a čarodějnic z Večerů na samotě u Dikaňky)
Jana Nerudu – povídka Pan Ryšánek a pan Schlegl – inspirace v povídkovém souboru Mirgorod
Jaroslav Hašek, Bohumil Hrabal – ovlivněni Gogolovským pojetím vypravěče
Bohuslav Martinů – opera Ženitba dle stejnojmenné komedie
Revizor (film 1933) – hl. role Vlasta Burian
KOMPOZIČNÍ PLÁN: Vnější kompozice Dílo má 5 jednání, dílo nemá epilog ani prolog – pouze výčet postav Vnitřní kompozice chronologická JAZYKOVÝ PLÁN: Jazyk. prostředky autor používá slova neutrální, ale i citově zabarvená (expresivní) (srdíčko moje), hanlivá a vulgarismy (huba, ty tlamo!, kurva, mamlas); hovorový jazyk – mlíko, tyátr; pořekadla – kdo maže, ten jede; cizí slova – voyage; slova zastaralá – fiakra, gáže