Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Povinná četba - Steibeck, John - O myších a lidech

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (30,69 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

PROTOKOL Z DOMÁCÍ ČETBY JOHN STEINBECK – O MYŠÍCH A LIDECH Bibliografie: STEINBECK, John, O myších a lidech, 2. vyd. Místo vydání: Praha, Alpress, 2004, ISBN: 978-80-7218-497-2 Literární druh epika (z řec. epikos = výpravný, dějový) = literární druh založený nadějovosti, nejčastější výrazovou formou je próza Literární žánr novela = epický literární žánr, příběh delší než povídka (kratší než román) s neobvyklým, překvapivým závěrem LITERÁRNĚ A SPOLEČENSKO-HISTORICKÝ KONTEXT CHAR. DOBY – SVĚTOVÁ MEZIVÁLEČNÁ LITERATURA 1918 – 1938 - Celá euroamerická kultura je šokována 1. sv. válkou – na jejím konci – vlna revolucí → rozpad mnohonárodnostních říší (RU) → vznik nových státůNěmecko bylo označeno za viníka války, ztratilo území, muselo platit reparaceVznikaly masovéideologie – fašismus, budování Sovětského svazu, 1929 – hospodářská krizeARCHITEKTURA – upřednostňování jednoduchých tvarů, účelnost staveb, střešní zahradySOCHAŘSTVÍ – akty protáhlých tvarů, zjednodušování tvarů soch, Hans Arp, HUDBA – JazzLITERATURA – vývoj mnoha směrů -NEOREALISMUS, EXPERIMENTÁLNÍ PRÓZA, DADAISMUS – reakce na nesmyslnost války nesmyslností textu, forma – důležitější než význam, experimenty se slovy. Vznik - Švýcarsko 1916, poté co sem utíkají francouzští mladí básníci, kteří nechtějí narukovat do armády. 1923 zaniká SURREALISMUS – vznik ve Francii 20. Léta, surrealisté prošli válkou – viděli v západní kultuře barbarství, ovlivnění Freudem – psychoanalýzou → inspirace ve snech, halucinacích, často jsou spojovány věci, které nemají nic společného – metoda volné asociace Kontext autorovy tvorby JOHN STEINBECK americký prozaik a dramatik, nositelNobelovyceny za literaturu z roku1962pocházel z Kalifornie, kde strávil i většinu svého životastudovalbiologii, prošel řadou zaměstnání, než se mohl plně věnovat literatuřese ztracenou generací souvisí volně vlivem evropanstvíje spisovatelem velkého porozumění pro psychologii člověka z okraje lidské společnostipolemizuje s tradičními náboženskými normami, zabývá se konfliktem dobra a zla v člověku a možnostmi svobodné lidské vůleve svých prózách zachycoval hlavně osudy a pocity chudáků, společenských vyděděnců a zemědělských dělníkůzemřel v roce 1968Patřil keZTRACENÉGENERACI (LOST GENERATION) - Tvoří ji mladí američtí vojáci nasazení během 1 sv. do bojů v Evropě, po jejím skončení se vracejí zpět do USA nepoznamenaných válkou. Nedokáží se ale začlenit → často se vracejí do Evropy, nebo se stěhují pryč, propadají alkoholu a drogám nebo končí sebevraždou.DÍLO: →SVRHNĚTEBOMBY – reportáže ze světových bojišť psané za 2. s. v. →PLÁŇTORTILLA – humorné vyprávění o kalifornských povalečích →V POCHYBNÉ BITVĚ – sociální román o stávce česačů bavlny →HROZNYHNĚVU – román je rozměrným moderním sociálním eposem SOUČASNÍCI – Romain Rolland (Fr. – Petr a Lucie), Erick Maria Remarque (N – Tři kamarádi), Francis Scott Fitzgerald (Am - Velký Gatsby), Jiří Wolker (Těžká hodina) KOMPOZIČNÍ PLÁN: Vnější kompozice 6 kapitol označených číslem, 1. věta každé kapitoly začíná tučným písmem – většinou určení místa, kde se kapitola odehrává + na začátku každé kapitoly popis prostředí, do kterého se děj přenesl titul – odkazuje k básni Myška skotského básníka Roberta Burnse Vnitřní kompozice chronologická,retrospektiva – pouze, když George a Lennie vzpomínají (na předchozí práce, na Lennieho tetu Kláru, která se o něj dřív starala) KATASTROFA – na konci díla George zastřelí Lennieho JAZYKOVÝ PLÁN: Jazyk. Prostředky Příběh je postaven nadialozích – má blízko k dramatu - „pokus napsat hru, která se dá číst, nebo román, který se dá hrát." Steibeckdokonalé vykreslení přírody a vztahu člověka k níDílo má formuvyprávěníSpisovný jazyk, přímá řečV přímé řeči –hovorovévýrazy aslang – herberk, ňáká ženská, moh bych si koupit, kramflíky, umejvadlo, očíhnout, břicháč, špekulování, čímanzdrobněliny – maličkej kousíček, kartičky, ohníček, domeček, kožíšek, bedničkaarchaismy a historismy – rozsůšky proutí, cvilinkové kalhoty, harcovat, zcepenět, pryčna, brabenec Tropy a figury PŘIROVNÁNÍ – frkal do vody jako kůň, línej jako veš, užovčina hlava vztyčená jako periskop, chlap jako hora, silnej jako bejkPERSONIFIKACE – při popisu prostředí - vstoupilo šero, vešla polotma,EPIZEUXIS – mezi platany vede pěšina, pěšina ušlapaná,METAFORA – šli husím pochodem, začal pít z naběračky dlaně, to máte v hlavně ňákýho broukaHYPERBOLA – Ale ty, když máš žízeň, tak by ses napiltřeba z kanáluAPOZIOPEZE – Na to se pamatju… ale…; Pamatuju se, jak tam šly kolem náký holky, a ty povídáš… ty povídáš… (+ epizeuxis)ALEGORIE - Ani pes po nic neštěkne, věšet na nos bulíkyIRONIE – A pod okýnkem hnojiště, to je přímo výborný TEMATICKÝ PLÁN: Téma, motivy MOTIVY – ranč, peníze, sen, práce, síla, přátelství TÉMA Celkové – společenské poměry v prostředí venkova (ranč) tehdejší AmerikyHlavní – přátelství mezi Georgem a duševně zaostalým Lenniem a jejich těžký životVedlejší – Příběh o Georgově a Lennieho snu Časoprostor PROSTŘEDÍ Děj se odehrává v Kalifornii, na farmě v salianskémúdolí, poblíž městaSoledadOdehrává se nafarmě – ve stáji, v pokoji obyvatel farmy + u tůňky poblíž farmy ČAS Děj se odehrává ve30.letech20.století – během hospodářské krize („Divoký západ“)časovérozpětí - několik dní Děj (fabule, syžet) Dva dělníci, George a Lennie, přicházejí pracovat na farmu, aby si vydělali peníze a mohli si pořídit vlastní farmu. Lennie má zálibu v hlazení hebkých věcí, což většinou končí špatně, jelikož nemá cit. George se ho snaží kontrolovat a usměrňovat. Manželka šéfa farmy dovolí Lenniemu pohladit si její krásné vlasy, avšak Lennie ji hladí tak drsně, že jí zlomí vaz. George chce Lennieho ochránit před trestem, který ho určitě stihne, proto ho zastřelí. HLAVNÍMYŠLENKA – autor zde zachycuje, jak je důležité přátelství, a také, jak se lidský sen může v několika okamžicích rozpadnout.Společnost nebyla ochotna pochopit, že Lennie žádný svůj špatný čin neudělal schválně. Chtěli pomstu za jeho činy a neměli pochopení. Typ vypravěče - podle gramatické osoby:

Témata, do kterých materiál patří