Publicistický styl
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
•Reklama, inzerát – informační styl.
•Výkladové články – právní poradna.
•Populárně naučné články – např. o pěstování květin.
•Administrativní útvary – např. usnesení z jednání.
•Umělecký styl – např. povídka na pokračování, báseň.
•Zábavné útvary
•Křížovky, vtipy, testy, obrazová příloha, programy televize, horoskopy, ankety apod.
•Publicistika - projevy mluvené i psané.
•Žurnalistika – písemné projevy.
•Automatizace = využití předpokládaných ustálených výrazů; může přejít ve fráze; z hlediska čtenáře x novináře; rychle informuje, umožňuje orientaci v textu.
Např. Soud odročen.
•Aktualizace = užití neobvyklého, nového výrazu k upoutání čtenáře.
a/ Lexikální neobvyklost – např. Dopravní infarkt; používá knižní i hovorové výrazy (titulky, černá kronika), slovní hříčky (kombinace slohových prostředků); osobitost autorova přístupu.
b/ Aktualizace ve větné stavbě – užití elipsy, subjektivního pořádku slov, jmenných a slovesně jmenných konstrukcí, nevlastních předložek.
c/ Aktualizované titulky.
d/ Grafická stránka – např. Absolutní Saudek; nelze udělat ostrou hranici, aktualizovaný výraz se po čase stává automatizovaným.