Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Rolland Romain - Petr a Lucie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21,1 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Rolland Romain – Petr a Lucie Knihu, kterou jsem si vypůjčila ve školní knihovně, vydalo ji nakladatelství Prometheus, v Praze, roku 1989. Literární druh: próza s prvky lyrikyLiterární žánr: protiválečná, milostná novelaLiterární forma: er Téma:Vnímání války očima dvou mladých a nevinných lidí.Hlavní myšlenka: Zoufalý protest proti válce, proti ztrátám životů nevinných lidíMotivy:láska, cit x chudoba, strach, války x láskaKompozice: Chronologická s prvky retrospektivity Stavba: Na začátku knihy se nachází krátký úvod, na konci obsah a dodatek. Kniha je dělena na kapitoly.Jazyk: Spisovný, posunutý do citové roviny Monology (úvahy Petra), dialogy (mezi Petrem a Lucií), pásmo vypravěče (výstižné popisy prostředí) Častá přímá řeč a řečnické otázky Knižní výrazy – přechodníky (stoje blízko u vchodu, dýchaje,…) Tropy: metafory (Hlad je nejlepší kuchař, kovová obluda, hory zaplakaly,…), metonymie (hemžící se lidskými červy) Figury: epizeuxis = opakování stejného slova krátce za sebou Vyprávěcí způsoby: popisný, charakterizačníČasoprostor: Čas:středa 30. ledna – Velký pátek 29. března 1918 → válka již trvala 4 roky Prostor:válečná PařížPostavy: Petr – mladý, nezkušený, citlivý snílek, který je schopen upřímné a horlivé lásky, syn váženého pařížského soudce, nechápe smysl války, všechny své naděje vkládá do vztahu s Lucií, jeho bratr Filip odešel na vojnu a hodně se změnil Lucie – mladá, ale zkušená dívka, stojí pevně nohama na zemi, snaží se na svět dívat s optimismem a nadhledem, žije pouze s matkou, která pracuje v továrně na výbušniny, od malička se musí živit malováním, jejím smyslem života je však láska Filip – starší bratr Petra, dříve společenský a empatický, zajímal se o svého mladšího bratra, od začátku války však uzavřený, zdráhavý a ironický Luciina matka – pracuje v továrně, zemřel jí manžel Rodiče a přátelé Petra Rusovlasá dívka (stojící u kostela)Role vypravěče:Vypravěč stojí „nad příběhem“, sleduje a rozebírá chování všech postavDěj: Příběh vypráví o 18 - letém chlapci, který má strach z války, ale nemá se komu svěřit. Jeho bratr nastoupil do armády a hodně se změnil, před svými rodiči neměl odvahu o válce mluvit, protože se bál, že by se rodiče za jeho otázky styděli, a tak se oddává melancholii a smutku. Jednoho dne potká v metru krásnou dívku jménem Lucie, která je také vystrašená a jelikož v blízkosti metra uslyší ránu bomby, oba si stisknou ruce. Od tohoto okamžiku Petr myslí jen na Lucii. Když ji znovu potká, nemá nejdříve odvahu ji oslovit, pak ale touha přemůže ostych a on ji osloví. Za pár okamžiků už spolu sedí na lavičce, povídají si a je jim krásně, jako by žádná válka nebyla. Postupem času se oba sblíží a Petr zjistí, že Lucie je z chudé rodiny, že si musí už od malička na živobytí vydělávat kreslením skic slavných obrazů a že její maminka pracuje v továrně na výbušniny, z čímž se Petr nemůže vyrovnat. Zanedlouho náklonost přeroste v lásku, čím je nebezpečí větší, tím je jejich pouto silnější a protože Petr má odejít na vojnu, rozhodnou se, že se spolu zasnoubí. V březnu na Velký Pátek se spolu vypraví do chrámu sv. Gervasia a než vstoupí, uvidí malou rusovlasou holčičku, která se usmívá, pak se ale podívá na oblohu a její výraz se změní. Petr s Lucií si toho však nevšímají a usadí se v chrámu u pilíře, kde se za zvuků gregoriánského chorálu oddávají vášnivému líbání. To ale netrvá dlouho, protože pár vteřin na to leží oba mrtví pod zříceným chrámem, který se náporem výbuchů celý zřítil, stejně jako ten den většina Paříže. O autorovi: Autor patří do „ztracené generace“ autorů první světové války – jako jeden z mála však válku opustil hned v počátcích, což bylo považováno za národní zradu Udržoval vztahy s německým spisovatelem Hessem, M. Gándhím nebo M. Gorkým (1924 – navštívil T. G. Masaryka v Praze) Studoval na elitní francouzské škole École Normale Supérieure a následně zde přednášel Dějiny umění Začínal jako dramatik (Hra o lásce a smrti) – období Velké francouzské revoluce V románu-řeka –Jan Kryštof vylíčil vývoj evropské společnosti v letech 1870-1914 (na pozadí je životopis fiktivního německého hudebního skladatele) Stal se slavným po celé Evropě i přesto, že v každém svém díle kritizoval fašismus a podporoval Sovětský svaz, do kterého vkládal velké naděje – dostal Nobelovu cenu za literaturu (1915) 1919 – vydal románDobrý člověk ještě žije 1920 – vydal povídku Petr a Lucie 1922-33 – pracoval na románu-řece Okouzlená dušeKontext autorovy tvorby: Autor silně zaujatý proti válce a fašistické diktatuře → chtěl poukázat na tichou vzpouru 2 mladých, zamilovaných lidí a snažil se vylíčit jejich nelehký život V díle řeší nerovnost sociálních tříd a nereálnost lásky Petra a Lucie → Shakespearovský motiv (Romeo a Julie) Humanistický postoj autora → láska má být vysvobozením od kruté reality životaLiterární & obecně kulturní kontext: První světová válka zasáhla do cítění a života lidí →realistická próza – ukazuje na hrůzy války, postižení evropských národů (Barbusse, Remarque, Hemingway) převážná většina děl s válečnou tématikou vzniká až po válce, ve 20. letech Surrealismus - usiluje o osvobození mysli, zdůrazňuje podvědomí (Breton,Éluard,Aragon) Experimentální próza:E. M. Remarque,Hemingway, Exupéry Existencionalismus (Proust– Hledání ztraceného času,Kafka, Dostojevskij)Závěr: Kniha nebyla nijak obsahově náročná, proto se mi četla dobře, po stylistické stránce mě však příliš nezaujala, přestože děj byl napínavý a dramatický.

Témata, do kterých materiál patří