Tennessee Williams - Kočka na rozpálené plechové střeše
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Maggie Bricka však stále miluje a chce s ním mít děti, jelikož ví, že by to Brickovu otci udělalo radost, a že by pak své dědictví odkázal určitě jim. Brick však toto odmítá a k celé situaci se staví se lhostejností.
dějství:
Brick má nemocnou nohu, protože skákal noc předtím přes překážky, jelikož si chtěl dokázat, že je stále mladý – proto nyní nemůže sejít ze schodů. Celá rodina se tedy přesune do pokoje Maggie a Bricka, a zde slaví tatínkovy 65. narozeniny. Všichni kromě matky a Pollitta vědí, že má otec rakovinu – ti dva však žijí v iluzi, že jediným problémem byl pouze dráždivý tračník, což jim řekl doktor Baugh, aby hned Pollitta nevyděsil.
Otec zůstane s Brickem o samotě a chce vědět, co způsobilo jeho incident a proč propadl alkoholu. Po dlouhém rozhovoru mu Brick neochotně přizná celou pravdu a na závěr otci naznačí, že má rakovinu. Ten se naštve a odejde pryč.
dějství:
Zde dochází ke sporu o majetek mezi dědici.
Celá rodina se chystá říct mamince pravdu o zdravotním stavu jejího muže. Maminka v šoku, a Mae s Gooperem se jí v tomto stavu snaží vnutit jejich plán na rozdělení otcova dědictví. Ta se rozčílí a chce vidět Bricka, který se zanedlouho objeví se svým otcem, který září štěstím. Kvůli své nemoci táta ztrácí vůdčí roli v rodině a Brick se kvůli závislosti poddá Margaretě, která situace využije ve svůj prospěch. Nakonec oba splečně zalžou, že spolu čekají dítě, a tak Maggie nakonec vyhraje – vydržela na „tý rozpálený plechový střeše nejdýl“…
Jazyk:
Hovorové výrazy, občas vulgarismy (otec), metafory, obrazná pojmenování (=název hry jako metafora aktuálních pocitů Maggie)
Přesvědčivé dialogy – „balancují“ mezi komickými a tragickými
Promluvy jednotlivých postav → poznáme díky nim postavy do hloubky
Mae x Maggie: dvojsmyslné narážky a pokrytecká oslovování („má milá“, „má drahá!“, „drahoušku“, apod. …)
O autorovi, vlivy na jeho tvorbu:
Americký černošský dramatik, filmový scénárista, básník a prozaik – 1 z nejvýznamnějších dramatiků 20. století, patří k postavám „jižanské renesnce“ a moderního amerického dramatu
Narodil se jako Thomas Lanier Williams, žil v rodině obchodního cestujícího ve státě Mississippi
Studoval žurnalistiku – po skončení školy odchází do L. A. a používá jméno Tennessee Williams
Život hodně podobný jeho hrdinům – byl homosexuálem závislým na drogách a alkoholu
Typické pro jeho dramata je dobré psychologické vykreslení hlavních postav příběhu – čerpal ze zkušeností na jihu USA, dále z řeckých mýtů a křesťanským podobenstvím
Jeho hrdinové často propadají iluzím a alkoholu
Ovlivněn Sigmundem Freudem, Augustem Strindbergem – u něj se naučil využívat dramtického napětí, A. P. Čechov – vzorem pro přísné odhalování pocitů osamělých a psychicky vyčerpaných hrdinů (Višňový sad, Tři sestry, Racek)