Kulička
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kontext tvorby autora:
Guy de Maupassant je autorem šesti románů a několika desítek novel a povídek.
Témata: Normandie – rodný kraj Maupassanta, který hraje velmi důležitou úlohu v jeho díle, ať už jde o krajinu, města nebo jeho obyvatele, válka 1870 a německá okupace, žena jako oběť, někdy prostitutka, pesimismus, šílenství, deprese a paranoia; smrt jako destrukce
Začínal publikovat povídky pod různými pseudonymy (např. Slečna Fifi – opět z prusko-francouzské války, zobrazuje barbarské chování pruských vojáků).
Pro románovou tvorbu je typické zaměření na měšťanskou a aristokratickou vrstvu. Svou koncepci románu definoval v předmluvě knihy Petr a Jan. Dle něj je romanopisec ten, kdo dokáže všechno převést v dílo tak, aby reflektoval city prosté reality, aby ukázal současného člověka takového, jaký skutečně je. Odmítal romantický román se svou deformovanou, nadlidskou a poetickou vizí, stejně jako román symbolistický s přemírou psychologismů a uměleckého psaní. Chtěl najít román pravdivý, realistický, objektivní, ale byl si vědom jistých limitů takových požadavků. Podle něj je realismus "osobní pohled na svět, kterou (spisovatel) hledá a chce nám ji zprostředkovat tak, že ji předělá v knihu". Vždy záleží na osobnosti autora a jeho výběru z reality. Odmítá tak rovněž naturalismus, kvůli jeho těžké dokumentárnosti a demonstrativní ambici dosáhnout totálního realismu, jak tomu bylo u Zoly. Říká, že psychologie musí být skrytá v knize stejně, jako je skrytá v reálném světě pod nánosem existence.
Miláček – společensko-kritický román, v němž si mladý novinář za pomoci své přitažlivosti buduje kariéru využíváním žen. Nakonec se cílevědomý mladík dostává až do pařížských šlechtických kruhů.
V dílech Silná jako smrt a Naše srdce jsou tentokrát hlavními postavami ženy. Hlavním tématem je milostný vztah mezi umělcem a ženou z vysokých poměrů.
Příběh jednoho života, Petr a Jan (proslavil se hlavně předmluvou), Mont-Oriol
Dobový kontext, umělecký směr:
Vznik realismu úzce souvisel s rozvojem přírodních i společenských věd a s vrcholící průmyslovou revolucí. Přišly nové objevy a vynálezy jako periodický zákon, radioaktivita, rentgenové paprsky, automobil, dynamo, fonograf, žárovka či telegraf. Došlo k populační explozi díky průmyslové revoluci a zlepšení zdravotnické péče.
Literární kontext:
Po romantismu, který byl hlavním směrem 1. poloviny 19. stol. se začal prosazovat realismus. Realismus byl vymezen ve Francii autory soustředěných kolem revue Réalisme – Umění by mělo na základě pozorování skutečnosti pravdivě, nezaujatě a objektivně popisovat svět analyzovat současný život. Podstatou realismu je všestranné zobrazení jedince nebo společenské skupiny na pozadí určité historické situace, a to včetně psychologického vývoje postav). Realismus se nejvíce uplatnil v románu, novele a povídce. Typický neosobní vypravěč a dialekt/městská mluva.