LITERÁRNÍ SKUPINY A OBDOBÍ-1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Národní obrození 80. l. 18. st. – 50. l. 19. st. snaha vzkřísit jazyk, pozvednout národní sebevědomí, zájem o historii, rozvoj novinářství, divadla, vydavatelství
české literatury, periodizace: 1. fáze obranná 70. l. 18. st. – poč. 19. st. jazykovědec J. Dobrovský píše německy, vliv
osvícenství, 2. fáze ofenzivní (útočná) poč. 19. st. – 20. l. 19. st. jazykovědec a překladatel J. Jungmann píše česky,
slovník, dějiny literatury, Fr. Ladislav Čelakovský ohlasová poezie, vliv lidové slovesnosti Ohlas písní českých/
ruských, rukopisné padělky Rukopis královédvorský R. zelenohorský měly nahradit středověká díla, která v české
lit. chyběla, 3. fáze vyvrcholení 30. – 50. l. 19. st. romantismus K. H. Mácha básník, prozaik i dramatik Máj, Cikáni,
novinář, dramatik J. K. Tyl dramatická báchorka Strakonický dudák, česká hymna ve hře Fidlovačka aneb Žádný hněv
a žádná rvačka (hudba F. Škroup), sběratel lidové slovesnosti K. J. Erben Kytice, pohádky, přísloví+ počátky realismu
B. Němcová zobrazovala typy odvážných hrdinek v povídkách Divá Bára, románech Babička, pohádky, novinář K.
Havlíček Borovský – satirické skladby Tyrolské elegie, Král Lávra, Křest sv. Vladimíra
Romantismus 1789 (Velká francouzská revoluce) – 1848 (revoluční rok)
(od slova román = hl. žánr), středem zájmu = člověk individualista; uzavřený okolnímu světu, klade se důraz na city
a fantazii, protiklady: snu / skutečnosti (člověk sní / společnost ho neuznává), jedince / společnosti, hlavní hrdina =
výjimečný, autor se s ním ztotožňuje, nepřizpůsobuje se společnosti, chodí do přírody, bývá nešťastně zamilován,
je zasněný, pocit osamění, odcizenosti, obdiv k minulosti, mystice, k přírodě, exotice, únik do vlastního nitra, odvrací
se od reality, zachycuje výjimečné situace, časté téma: nešťastná láska, zvukomalebnost jazyka, obraznost, Ang - G.
G. Byron Childe Haroldova pouť „byronismus“ = spor hrdiny se světem, osamocený boj za svobodu proti tyranům,
světabol, Walter Scott historické romány Waverly, Ivanhoe, Jane Austenová rodinný román, silné hrdinky, které
odporují zásadám společnosti, nešťastná láska Rozum a cit, Pýcha a předsudek, Fra Victor Hugo Bídníci, Chrám
Matky Boží v Paříži, Alexandre Dumas Hrabě Monte Christo, Tři mušketýři, Rus A. S. Puškin Evžen Oněgin literární
typ zbytečného člověka, román ve verších, psal i prózu a drama, USA E. A. Poe zakladatel hororu Jáma a kyvadlo,
detektivní romány, básník Havran
Realismus (realita = skutečnost) 2. polovina 19. století
pravdivý, přesný, všestranný obraz skutečnosti – společnosti, nitra člověka (bez idealizace), typizace (na jednotlivém
je zobrazeno obecné), literární hrdina se proměňuje, vyvíjí, je typickým představitelem své společenské vrstvy,
objektivní přístup ke skutečnosti (autor není účasten, stojí nad příběhem, je pozorovatelem, svůj názor uplatňuje
výběrem tématu a postav, kritický realizmus = kritika nedostatků společnosti, hl. žánr román, nové výrazové
prostředky: hovorová řeč, nářečí, archaismy, Anglie: Charles Dickens těžké osudy dětí Oliver Twist, Francie: Honoré
de Balzac kritika společnosti, vztahů Otec Goriot, Gustav Flaubert literární typ nespokojené ženy Paní Bovaryová,
Jules Verne zakladatel vědeckofantastické lit., dobrodružné romány Pět neděl v balóně, Vynález zkázy Rus. N. V.
Gogol přechod od romant. k realismu Revizor, prozaik a dramatik, Lev Nikolajevič Tolstoj historický román Vojna a
mír, společenský román Anna Karenina), Fjodor Michailovič Dostojevskij zakladatel moderního románu,
psychologie postav Zločin a trest, Bratři Karamazovi, Idiot; Anton Pavlovič Čechov lyrické drama (nedějové,
zaměřuje se na city, myšlenky postav, míchání tragiky a komiky) Višňový sad, Strýček Váňa, Tři sestry, povídky Dáma
s psíčkem