Spalovač mrtvol
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Milivoj/Mili – syn, hodný chlapec, jednou se zatoulal, a to jeho otci nedá spát, podle otce Williho je změkčený, schází se s boxerem (možný autobiografický detail – homosexualita Fukse)
Strauss
Rubinstein
Dvořák
doktor Bettelheim
zaměstnanci krematoria (Vrána, Beran, Zajíc, Lišková)
Jazykové a syntaktické prostředky:
striktně spisovný jazyk --> působí to uměle až děsivě
Stále stejné opakující se slovní obraty a motivy
U těchto slovních obratů je často použita kurzíva
Navozuje to hororovou atmosféru
starší žena v brýlích, hysterická žena v klobouku s dlouhým pérem a její flegmatický muž (vnášejí do děje komický prvek, jejich rozhovor vždy skončí vykřikováním muže, že jeho žena je blbá a že jí nechá zavřít do blázince)
časté obraty pana Koprfkingla: „Citliví lidé hudbu milují“, „Jsem abstinent, nepiji ani nekouřím“, „chudák malý Vojta Prachařů, jehož otec je notorický alkoholik“ - nabití dojmu, že hlavní postavu dobře známe
Kopfrkingl často používá neobvyklá oslovení – něžná, nadoblačná, blažená, čarokrásná (takto oslovuje nejen svou ženu Lakmé, ale i děti a kočku)
německé výrazy i celé německé věty
Typy promluv:
Monology pana Koprfkingla (většinu času mluvil on a odpovědi moc nedostával)
dialogy
Tropy a figury:
Medailonek autora:
Ladislav Fuks (1923-1994)
nar. v Praze
problematický vztah s despotickým otcem, prvorepublikovým
policejním úředníkem
celoživotně ale blízký vztah k matce
maturita na gymnáziu v době 2. svět. války (1942), pak totálně nasazen na správě statků v Hodoníně
po válce kvalitní a široká studia na UK: psychologie, dějiny umění, pedagogika, filozofie
kvůli původu několik let zaměstnancem papíren
přelom 50. a 60. let: odborný pracovník ve státní památkové péči v Praze, pak v Národní galerii
po knižním debutu v r. 1963 se věnuje literatuře jako profesionální spisovatel
citlivá osobnost, traumatizovaná komplikovaným vztahem k otci a oficiálně utajovanou homosexuální orientací, zároveň ale zábavný společník
jeho byt plný kuriozit (zrcadla, různé předměty se vztahem ke smrti) …
Kontext autorovy tvorby:
píše psychologicky laděnou prózu (ceněna i v zahraničí)
někdy nezřetelné přechody mezi realitou a snovým světem (vnitřním světem postav)
díla v sobě otisk jeho života: traumatický vztah s otcem, četné úzkosti, ztráta židovských spolužáků a kamarádů za války, cit pro uměleckou tvorbu pro výtvarnou i hudbu (hluboké znalosti), obavy ze schizofrenie, odlišnosti, osamělost
hl. postavy: většinou oběťmi zla, trpí pocitem nejistoty, často mají nějak narušenou psychiku
Fuchsova díla: propracovaná kompozice i psychologie postav, bohatá obrazotvornost, hrdinové nejsou standardními hrdiny, absurdita až grotesknost
Pan Theodor Mundstock
Psychologický román o osudu pražského Žida, který je sužován možností, že bude transportován do koncentračního tábora; po třech letech naprosté apatie a melancholie se rozhodne postupovat prakticky a metodicky – připravovat se na budoucí situaci (např. spí na pryčně, moří se hladem a tahá těžké věci, trénuje i svou smrt), zároveň prožívá řadu halucinací a dialogů se svým stínem Monem, způsobených jeho psychickou nemocí – schizofreni