AVANTGARDNÍ BÁSNICKÉ SMĚRY, NEZVAL, SEIFERT, BIEBL
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Maturitní otázka číslo 16
AVANTGARDNÍ BÁSNICKÉ SMĚRY,
NEZVAL, SEIFERT, BIEBL
Vitalismus
Civilismus
Expresionismus
Kubismus
Dadaismus
Existencialismus
Surrealismus
Poetismus
VÍTĚZSLAV NEZVAL
JAROSLAV SEIFERT
KONSTANTIN BIEBL
- umělecké a literární směry 2.desetiletí, které k nám přišli ze západní Evropy (s výjimkou jednoho, který vznikl
přímo u nás)
Vitalismus (z latinského „vita“ = život)
- oslava života, představitelé tohoto směru říkají, že život je krásný v každé situaci
F.Šrámek („Splav“, „Tělo“)
K.Čapek (jeho raná tvorba)
J.Wolker (jeho 1.sbírka „Host do domu“)
S.K.Neumann („Kniha lesů, vod a strání“)
Civilismus (z latinského „civilis“ = občanský)
- oslava civilizace, technického rozvoje, je to básnická varianta utopie
- v básních se objevuje především hluk, tovární stroje, bagry, telefon, dráty, elektrický proud atd.
S.K.Neumann („Nové zpěvy“)
V. Závada („Ostravan“ - ve svých básních oslavuje doly na Ostravsku)
Expresionismus (z latinského „expresio“ = výraz)
- vznikl v Německu v souvislosti s 1.světovou válkou - hrůzy 1.světové války
- citová vypjatost, drastické vyjádření nitra postav (často až patologické), samota, úzkost, zoufalství, krev,
mrtví a opuštění
- jde zde o vnitřek, málo vnějších dějů
- velký význam zde také mají sny, představy, halucinace a fantazie
L.Klíma
R.Weiner
Lev Blatný (brněnský dramatik)
Kubismus (z latinského „kubus“ = krychle)
- je to především výtvarný směr, až poté se dostal do literatury
- snaha nahlížet na jednu věc z více úhlů pohledu najednou, a to buď rozložením sbírky na jednotlivé prvky a
následně seskupení do nových zajímavých souvislostí, nebo nahlížení na stejný děj vícero postavami z různých
pohledů
- v české literatuře se příliš nerozvíjel
Bří Čapkové (jejich raná tvorba)
Dadaismus (z francouzského „dada“ = hračka – dětsky)
- u nás se objevily pouze prvky dadaismu, vznikl ve Švýcarsku za 1.světové války
- hravost, spontánnost, je zde „metoda mechanické asociace“ - rozstříhaní slov a následné náhodné
seskupení + vytvoření básně
- prvky dadaismu u nás se objevují v Haškově Švejkovi či u Voskovce a Wericha (v jejich předscénách)
Existencialismus (z francouzského „existence“ znamenající totéž)
- snaha najít smysl života/lidské existence
- existencialisté ji nenacházejí, říkají, že jsme zde jen proto, abychom umřeli (ale ani smrt není žádným
východiskem)
- projevuje se více v próze - na hranici mezi esejem a beletrií
- nešťastní lidé, vykořeněnost, neumí najít vztah k sobě samému natož k ostatním lidem
L. Klíma
J. Orten (poezie)
Surrealismus (z francouzského „sur“ = nad + realismus → nad realismem)
- popírá realismus, vyšli ze S. Freuda, snaží se zachytit vlastní podvědomí, je zde „metoda volných asociací“