Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8. Vrcholný středověk

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.22 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Plnoprávnými obyvateli města byli měšťané

  • Měli určitá práva ale i povinnosti

  • Měšťané vykonávající stejnou činnost se sdružovali do cechů

  • Obchodníci byli nejbohatší obyvatelé města

  • Poté následovali mistři, kteří si brali do služeb své tovaryše

  • Učení o trojím lidu

  • Kněží, válečníci a dělný lid

  • Povinností duchovních bylo seznamovat společnost se zásadami křesťanské víry a dbát o spásu lidské duše

  • Světský stav nebo válečníci měli města chránit před nepřáteli

  • Dělný lid – náleželi mu všichni, kdo se živili orací rukama

  • Dělba práce

Židé

  • Židé měli ve společnosti zvláštní postavení

  • Židé měli vlastní ulice, čtvrti, hřbitovy, školy a synagogy

  • Na počátku 13. století církev rozhodla, že je třeba Židy ze společnosti vyčlenit

  • Lidé nenáviděli Židy a tuto nenávist prohlubovali i panovníci

  • Při finančních potížích zbavovali Židy majetku

  • Pogromy – rabování židovských čtvrtí

  • Židé obývali ohraničené čtvrti – ghetta

Vznik vysokých škol

  • K šíření vzdělanosti se zakládaly vysoké školy – univerzity

  • Evropská společnost potřebovala stále větší počet vzdělaných lidí

  • Studenti se vzdělávali zejména ve filozofii, přírodních vědách, právu, lékařství či teologii

  • V čele univerzity stál rektor

  • V čele fakult stáli děkani

  • Po skončení studia studenti dostali tituly – bakalář

  • Nejslavnější univerzity byly v Padově, Boloni, Paříži, Oxfordu a Cambridgi

  • Karlova univerzita – první univerzita ve střední Evropě, 1348

  • Studenti vytvářeli vrstvu středověké světské inteligence

Nižší školství

  • Mladí šlechtici měli soukromé učitele

  • Měšťanští synové navštěvovali školy buď u farních kostelů nebo zřízené městskou radou

Rytířská kultura

  • Rytířská kultura vzniká během křížových výprav

  • Vycházela z představy, že každý šlechtic je povinen řídit se křesťanskými zásadami a chránit víru i mečem

  • Rytířský titul si museli zasloužit (hlavně odvahou v boji i svým vystupováním)

  • Na rytíře pasoval panovník či jeho zástupce

  • Rytíř se zavazoval dodržovat rytířské hodnoty

  • Rytíř dostal erb a heslo

  • Rytířské hodnoty: Čest, věrnost (Bohu, panovníkovi, zemi), štědrost (vůči církvi), ochrana (sirotků,, vdov, bezbranných)

  • Každý směl vlastnit koně a patřičné zbraně, zbroj

  • Rytířské dovednosti se dokazovaly během turnajů

Dvorsko-rytířská kultura

  • Rytířský způsob života nebyl zaměřený jen na boj a válku, ale i na jiné druhy zábavy, jako je tanec, naslouchání písním, básním a pořádání velkých hostin

  • Rytíři uchovávali úctu k ženě, což byla změna od vesnické společnosti či společnosti v raném středověku – proto hovoříme o dvorsko- rytířské kultuře

  • Na dvorské zábavy byli pozívání hudebníci, básníci, skladatelé, kejklíři, akrobaté, apod.

  • Typické byly skladby a básně o slavných bojovnících

  • Trubadúři, minnesangři, truvéři

Témata, do kterých materiál patří