Historie Sportu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
ATHÉNY
do 7 let pečovali o dítě rodiče
školy jen soukromé, vzdělání chlapců bylo gymnastické (tělesné – skok daleký, běh, hod diskem,
oštěpem, zápas) a múzické + gramatika (hra na lyru, zpěv, tanec, čtení, psaní počítání a literatura)
ideálem byla kalokagathia = harmonický rozvoj fyzických i duševních schopností
výchova pouze u chlapců, dívky byly doma a věnovaly se domácím pracím
TV byla samozřejmostí v životě svobodného řeckého občana
každý řecký městský stát (polis) pořádal veřejné sportovní hry
všeřecké hry Panhelénské
nemejské (zasvěceny Diovy)
pythické (zasvěceny Apollónovi)
isthmické (zasvěceny Poseidonovi)
olympijské (zasvěceny Diovy)
OH každé 4 roky v Olympii, první OH v roce 776 před Kristem
zpočátku náboženské obřady, později tento charakter ustupoval – do popředí se dostávaly sportovní soutěže
pro ženy (Héraie – zasvěcené bohyni Héře)
ŘÍM
podle tradice Etruskové založili město Řím v roce 753 před Kristem
Etruskové měli velmi vyspělou tělesnou kulturu, většina jejich slavností měla charakter her
závodilo se v bězích, hodu diskem a oštěpem, skocích, plavání, v boxu, zápase, vozatajenství
později se stal Řím aristokratickou městskou republikou
římská výchova měla vojenský charakter
chlapci se cvičili v běhu, skocích, chůzi, zápase, šermu a plavání
od 17 let byla povinná vojenská služba
ideálem výchovy byl oddaný občan, ochotný ze Řím a své bohy položit život
od 1.stol. př. Kristem byla zavedena profesionální římská armáda
gladiátorské hry:
atraktivní především pro diváky, později pořádány v amfiteátru
gladiátory se stávali z trestu otroci, zajatci, zločinci, lidé odsouzeni na smrt
gladiátoři byli dobře živeni a procházeli velmi náročným a tvrdým výcvikem
3.Tělesná kultura a sport ve středověku
Ve 3.-7.stol.n.l. docházelo v zemích Asie a Římské říše (v důsledku nájezdů barbarů a stěhování národů) k rozkladu otrokářského řádu a ke vzniku feudálního společenského řádu. Zároveň k němu přecházeli Slované, Germáni a Mongolové. Od 4.stol.n.l. antická kultura odumírá a životní názor lidí ovlivňuje KŘESŤANSTVÍ (v roce 313 n.l. v Říme povoleno). S jeho rozvojem a úpadkem antické kultury nastává odklon od všeho, co Antika ctila. Vzorem se stává asketický člověk, který má odpor ke cvičení, hygieně, náhodě. Tělesná výchova přestává existovat, asoboní i společenská hygiena upadá a šíří se nemoci a epidemie.
V západní Evropě se vytváří FEUDALISMUS, kde základem je šlechta (bojovníci) a kolóni (bývalí otroci, kteří pracovali na polích)´. Vznikají malé státy. Církev má rozhodující vliv ve Francii, Itálii, v 10.-12. stol. je u nás církev s křesťanstvím pokrokovým prvkem.
V 11.stol v souvislosti s křižáckými výpravami vznikal dvoustupňový systém výchovy (pážecí a panošský) – pro mužskou šlechtickou mládež, je tzv. rytířská výchova