13.- marketing, nastroje marke tingu, propagace a reklama
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
13.- marketing, nástroje marketingu, propagace a reklama
MARKETING –MARKET = trh + ING – označuje činnost nebo děj
Vývoj marketingu: - Vzniká v USA na začátku 20. století
Etapa = poptávka převyšuje nabídku
-
zboží je stejnorodé
-
podnikatelé se nemusí zajímat o zákazníky, soustřeďují se pouze na růst produkce
-
zavádějí nové technologie –používají jednoduchou reklamu a řeší cenu a distribuci
Etapa = poptávka se rovná nabídce
-
technický pokrok umožnil vyšší produkci
-
zboží se diferencuje
-
podnikatelé již chtějí znát i potřeby zákazníků a teprve pak reagují výrobou
Etapa= nabídka převyšuje poptávku
-
říká se mu tzv. komplexní marketing, což znamená, že se promítá do všech činností firmy
ONLINE MARKETING – propagace na sociálních sítích, vlastní webové stránky, internetové katalogy, online spolupráce, video reklama, influencer marketing, …
OFFLINE MARKETING – časopisy, noviny, rádia, billboardy, transaprenty, televizní plochy (obchody, čekárny, ...), letákové a plakátové kampaně, reklamní předměty (trička, propisky)
inbound marketing = vytváření zajímavého nebo zábavného obsahu, který zákazníci najdou sami
outbound marketing = aktivní oslovování klientů reklamou
rozdělění:
Výrobní marketing – zaměření na levnou výrobu; zdrojem zisku je velký počet prodaných produktů
Výrobkový marketing – zaměření na kvalitní výrobky; zdrojem je vysoká cena
Prodejní marketing – k výrobku přidáváme něco zdarma
Marketingová filozofie – vychází z potřeb zákazníků a tím přizpůsobujeme výrobu
Sociální koncepce marketingu – část zisku tyto firmy dávají na veřejně prospěšné činnosti
Marketing je propagace – jedna ze součástí marketingového mixu
marketingový mix – firmě umožňují upravit nabídku podle přání zákazníka na cílovém trhu
= zahrnuje všechny nástroje organizace, které vedu k růstu poptávky
4 základní nástroje, označované jako 4P= produkt (product), cena (price), distribuce (place), propagace (promotion)
produkt – zboží, služba, produkty lidského myšlení (patenty, nahrávky, texty,…), osoby a jejich uskupení
price – je důležitá pro zákazníka, protože je cenově orientovaný
-
cena jako jediná (ze 4-P) znamená příliv peněz do firmy
Cenové triky:
-
konečná úprava ceny před prodejem spotřebiteli
-
využívá psychologii prodeje
-
cílem je přesvědčit zákazníka o výhodnosti nákupu
-
Baťovské ceny: ceny končící číslicí 9 (499 Kč, 3 999 Kč)
-
Akční ceny: snížení ceny je vykompenzování velkým objemem prodeje
-
Rozdělení ceny v ceníku:zákazník vnímá cenu jako nižší
-
jídelní lístek, ceny zájezdů, …
-
-
Komplety za zvýhodněnou cenu: motivují k většímu nákupu
-
Ceny bez DPH: velkými číslicemi uvedena bez DPH
-
Zachování ceny při zmenšení výrobků: zmenší se výrobek ale cena zůstává
-
typické u potravin
-