ekonomika1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Faktory, které ovlivňují nabídku
cena – s rostoucí cenou roste nabízené množství
náklady na výrobu – čím bude výroba levnější, tak tím nabídka bude vyšší
změna vnějších podmínek podnikání – daňové změny, počasí v zemědělství
Pohyb nabídkové křivky – př. neúroda brambor způsobí posun nabídkové křivky doleva, způsobila zmenšení nabízeného množství a zvýšení ceny; nadúroda brambor způsobila zvýšení nabízeného množství a snížení ceny
1.5 konkurence, tržní rovnováha
1.5.1 Tržní rovnováha - v místě střetu poptávky a nabídky dochází k tržní rovnováze, které odpovídá rovnovážná cena a rovnovážné množství => množství zboží se za danou cenu beze zbytku prodá
1.5.2 Tržní nerovnováha - může se stát, že poptávka a nabídka nejsou v rovnováze, vzniká nerovnováha a jejím důsledkem je přebytek nebo nedostatek na trhu
Přebytek na trhu
vzniká většinou z důvodu vysoké ceny, která je vyšší, než-li cena rovnovážná
vzniká tzv. převis nabídky nad poptávkou
cena začne pomalu klesat, případně firmy začnou nabízet menší množství, firmy, které nebudou toto akceptovat, zkrachují, nebudou fungovat
Nedostatek na trhu
jedná se o opačnou situaci, momentálně žijeme v době blahobytu, kdy nedostatek více-méně neexistuje, v dnešní době nedostatek vzniká např. u výprodejů, lidé na zboží stojí fronty, nedostatek většinou vzniká z důvodu nízké ceny, která je nižší nežli cena rovnovážná
nedostatek způsobí postupné zvyšování ceny a postupný růst nabídky (pokud je to možné)
1.5.3 Konkurence
základní podmínkou pro správné fungování tržního mechanismu je tzv. dokonalá konkurence
konkurence = soutěž tržních subjektů na trhu
Znaky dokonalé konkurence:
všichni účastníci na trhu mají úplně stejné podmínky
nabízející ani poptávající nemají možnost ovlivnit situaci na trhu
žádný ze subjektů na trhu nemá výsadní postavení
u zboží se zásadně nerozlišují značky
všechny výrobky jsou víceméně stejné
jediným kritériem, který rozhoduje o koupi je cena
neexistuje překážka pro vstup do odvětví
tyto znaky jsou v reálném životě nemožné, proto dokonalá konkurence neexistuje, jedná se pouze o myšlenkový model, ze kterého vychází různé ekonomické úvahy => existuje nedokonalá konkurence
nedokonalá konkurence se snaží popsat reálný stav
Typy nedokonalé konkurence:
1. Monopol
– vrcholný typ nedokonalé konkurence, situace na trhu, kdy na straně nabídky existuje pouze jeden subjekt
vznik – dvojím způsobem – administrativní zásah státu – stát povolí vykonávat určitou činnost pouze jedné společnosti nebo jedna firma pohlcuje a likviduje svou konkurenci, až zůstane jenom jedna samotná (stát toto hlídá, existuje protimonopolní zákony)
vedle monopolů, které vzniknou těmito způsoby, ještě existuje tzv. přirozený monopol (příkladem jsou vodárny a kanalizace), víceméně nemá smysl, aby někdo další provozoval činnost