Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mezinárodní obchod pro maturanty

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (84.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

MEZINÁRODNÍ O B C H O D

= směna, kterou provádějí právnické i fyzické osoby přes hranice daného státu s právnickými a fyzickými osobami jiných států; spojuje hospodářství dané země s hospodářstvím jiných zemí.

Uskutečňuje se z těchto důvodů:

  1. rozdílné přírodní podmínky (podnebí, půda, nerostné bohatství...)

  2. rozdílné ekonomické podmínky (ekonomická vyspělost, úroveň pracovních sil...).

Předmětem zahraničního obchodu jsou:

  1. zboží (spotřební statky, kapitálové statky)

  2. služby (pojištění, bankovní služby, věcné služby - doprava)

  3. práva (licence, autorská práva, leasing).

Význam zahraničního obchodu pro národní hospodářství ČR:

  1. ekonomický: úspora nákladů a výrobních faktorů, dosažení zisku

  2. politický: vzájemný obchod zvyšuje přátelské vztahy mezi státy a vzájemnou závislost (=mírový faktor)

  3. kulturní: poznáváme způsob života v jiných zemích.

Počítá se :

  • podíl ZO na HDP

  • podíl vývozu na HDP

  • podíl dovozu na HDP

Formy mezinárodní obchodu:

  1. export (vývoz) – přímý (tuzemský výrobce je v přímém obchodním vztahu se zahraničním odběratelem)

- nepřímý (mezi domácího výrobce a zahraničního odběratele vstupuje (prostředník), zprostředkovatel, který zboží nakoupí v tuzemsku od výrobce a prodá zahraničnímu odběrateli)

  1. import (dovoz) - přímý

- nepřímý

  1. reexport (vývoz dovozu) - přímý

- nepřímý

Export = souhrn činností spojených s prodejem zboží nebo služeb do zahraničí.

Předmětem mohou být:

  1. hmotné statky (hmotný vývoz)

  2. nehmotné statky (nehmotný vývoz)

- licence, služby, průmyslová práva.

  1. Přímý - tuzemský výrobce a zahraniční odběratel jsou v přímém obchodním spojení

(suroviny, o které je zájem i bez zajišťování odbytu, investiční celky).

  1. Nepřímý - mezi tuzemské výrobce a zahraniční odběratele vstupuje prostředník, který na domácím trhu zboží nakoupí a prodá ho do zahraničí.

Import = zajišťuje pro tuzemské hospodářství suroviny a výrobky, kterých je v tuzemsku

nedostatek nebo se nevyskytují vůbec. Rozšíření sortimentu.

  1. hmotný

  2. nehmotný

  1. Přímý - představuje přímé obchodní spojení mezi zahraničním vývozcem a tuzemským

spotřebitelem.

  1. Nepřímý - prostředník nakupuje pro tuzemského spotřebitele v cizině.

Reexport = reexportéři nakupují zboží v cizině a prodávají ho do 3. Země.

Příčiny:

  1. obchodně - politické překážky (vysoké clo, embarga, omezení dovozu a vývozu - kvóty)

  2. ekonomické (nákupy ve velkém umožní reexportérovi dosáhnout nižších cen a prodat

zboží za vysoké ceny)

  1. kompletace vývozů reexportéra (reexportem může podnik zvýšit a zkompletovat nabídku

výrobků).

  1. Přímý - reexportér nakoupí zboží v cizí zemi, prodá je a dá je přepravit aniž by zásilka

vstoupila do země reexportéra.

Země A (vývozce) vyveze zboží do země C (dovozce), ten předá peníze do země B (reexportér) a ten je předá do země A. Boží neprochází zemí reexportéra.

Témata, do kterých materiál patří