Mezinárodní obchod pro maturanty
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
MEZINÁRODNÍ O B C H O D
= směna, kterou provádějí právnické i fyzické osoby přes hranice daného státu s právnickými a fyzickými osobami jiných států; spojuje hospodářství dané země s hospodářstvím jiných zemí.
Uskutečňuje se z těchto důvodů:
rozdílné přírodní podmínky (podnebí, půda, nerostné bohatství...)
rozdílné ekonomické podmínky (ekonomická vyspělost, úroveň pracovních sil...).
Předmětem zahraničního obchodu jsou:
zboží (spotřební statky, kapitálové statky)
služby (pojištění, bankovní služby, věcné služby - doprava)
práva (licence, autorská práva, leasing).
Význam zahraničního obchodu pro národní hospodářství ČR:
ekonomický: úspora nákladů a výrobních faktorů, dosažení zisku
politický: vzájemný obchod zvyšuje přátelské vztahy mezi státy a vzájemnou závislost (=mírový faktor)
kulturní: poznáváme způsob života v jiných zemích.
Počítá se :
podíl ZO na HDP
podíl vývozu na HDP
podíl dovozu na HDP
Formy mezinárodní obchodu:
export (vývoz) – přímý (tuzemský výrobce je v přímém obchodním vztahu se zahraničním odběratelem)
- nepřímý (mezi domácího výrobce a zahraničního odběratele vstupuje (prostředník), zprostředkovatel, který zboží nakoupí v tuzemsku od výrobce a prodá zahraničnímu odběrateli)
import (dovoz) - přímý
- nepřímý
reexport (vývoz dovozu) - přímý
- nepřímý
Export = souhrn činností spojených s prodejem zboží nebo služeb do zahraničí.
Předmětem mohou být:
hmotné statky (hmotný vývoz)
nehmotné statky (nehmotný vývoz)
- licence, služby, průmyslová práva.
Přímý - tuzemský výrobce a zahraniční odběratel jsou v přímém obchodním spojení
(suroviny, o které je zájem i bez zajišťování odbytu, investiční celky).
Nepřímý - mezi tuzemské výrobce a zahraniční odběratele vstupuje prostředník, který na domácím trhu zboží nakoupí a prodá ho do zahraničí.
Import = zajišťuje pro tuzemské hospodářství suroviny a výrobky, kterých je v tuzemsku
nedostatek nebo se nevyskytují vůbec. Rozšíření sortimentu.
hmotný
nehmotný
Přímý - představuje přímé obchodní spojení mezi zahraničním vývozcem a tuzemským
spotřebitelem.
Nepřímý - prostředník nakupuje pro tuzemského spotřebitele v cizině.
Reexport = reexportéři nakupují zboží v cizině a prodávají ho do 3. Země.
Příčiny:
obchodně - politické překážky (vysoké clo, embarga, omezení dovozu a vývozu - kvóty)
ekonomické (nákupy ve velkém umožní reexportérovi dosáhnout nižších cen a prodat
zboží za vysoké ceny)
kompletace vývozů reexportéra (reexportem může podnik zvýšit a zkompletovat nabídku
výrobků).
Přímý - reexportér nakoupí zboží v cizí zemi, prodá je a dá je přepravit aniž by zásilka
vstoupila do země reexportéra.
Země A (vývozce) vyveze zboží do země C (dovozce), ten předá peníze do země B (reexportér) a ten je předá do země A. Boží neprochází zemí reexportéra.