Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mezinárodní obchod pro maturanty

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (84.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  1. Nepřímý - doveze nakoupené zboží do své země a odtud ho prodává.

Země A (vývozce) vyveze zboží do země B (reexportéra), ten ho vyveze do země C (dovozce), ten předá peníze do země B (reexportér) a ten je předá do země A. Boží neprochází zemí reexportéra.

Struktura zahraničního obchodu:

  1. teritoriální (= územní)

- sleduje složení: a) vývozu podle toho, do kterých zemí směřuje (vyspělé tržní ekonomiky – 92%, z toho do zemí EU – 83%, rozvojové ekonomiky 3%)

  1. dovozu podle toho z jaké země pochází. (tržní ekomomiky 82%, z toho do EU 72% , rozvojové ekonomiky 6%)

  1. komoditní (= zbožová), vychází z mezinárodního třídění SITC do 10 základních skupin zboží – 1. stroje a dopravní prostředky, 2.tržní výrobky podle materiálu, 3. průmyslové spotřební zboží, 4. chemikálie a příbuzné výrobky, 5. minerální paliva a maziva, 6. potraviny a živá zvířata, 7. surové materiály, 8. nápoje, 9. živočišné a rostlinné tuky a oleje, 10. ostatní

- sleduje složení: a) vývozu podle skupin zboží (ČR tradice ve vývozu – pivo a suroviny pro jeho výrobu, kožedělné výrobky, sklo a porcelán,

b) dovozu podle skupin zboží.

  • Rizika v zahraničním obchodě:

Se zahraničně - obchodní činností je spojeno mnoho rizik, které mohou ohrozit dobrý výsledek tohoto podnikání. Je proto v zájmu výrobce (vývozce) , aby tato rizika odstranil,

zmenšil nebo přesunul na jinou organizaci (pojišťovna).

  1. Hospodářská rizika:

    1. riziko dopravní - zboží se včas nedostane na místo určení nebo dojde poškozené, zabráníme pojištěním.

    2. riziko nezaplacení - kdo měl zboží převzít, ten ho nezaplatí (zabráním dokumentárním inkasem nebo akreditivem)

    3. nepřevzetí zboží

    4. tržní ekonomika - podnik špatně zvolí sortiment zboží; spatný odhad na trhu poptávky.

  1. Politická rizika: - vznikají na základě obchodně - politických opatření státu nebo politických

událostí (regulace cen)

  1. omezení dovozu a vývozu

  2. zákaz obchodu = embargo

  3. válka, stávka.

Organizace zahraničního obchodu:

  1. Řídící orgány:

    1. Parlament ČR – Schvaluje zákony - Devizový a zákon o celní správě

    2. Vláda - vládní nařízení (celní sazebník, povolení vývozu a dovozu), uděluje povolení dovozu, vývozu)

    3. Ministerstva - seznam zboží osvobozených od cla (ZO, financí, půmyslu a obchodu)

    4. ČNB - nařízení pro provoz směnárenské činnosti a pro obchod s devizovými prostředky (vyhlašuje kursy české měny, spravuje devizové rezervy)

  1. Subjekty zabývající se zahraničním obchodem:

    1. Podniky zahraničního obchodu - specializované na zahraniční obchod (KOOSPOL, MOTOKOV)

    2. Výrobní podniky - zahraniční obchod pro svou vlastní potřebu (GLAVERBEL, ŠKODA)

    3. Subjekty poskytující služby v zahraničním obchodě - dopravní, bankovní, propagace, výstavy.

    4. Organizace s podílem zahraničního kapitálu (COCA- COLA)

DODACÍ PODMÍNKY

Témata, do kterých materiál patří