Mezinárodní obchod pro maturanty
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Nepřímý - doveze nakoupené zboží do své země a odtud ho prodává.
Země A (vývozce) vyveze zboží do země B (reexportéra), ten ho vyveze do země C (dovozce), ten předá peníze do země B (reexportér) a ten je předá do země A. Boží neprochází zemí reexportéra.
Struktura zahraničního obchodu:
teritoriální (= územní)
- sleduje složení: a) vývozu podle toho, do kterých zemí směřuje (vyspělé tržní ekonomiky – 92%, z toho do zemí EU – 83%, rozvojové ekonomiky 3%)
dovozu podle toho z jaké země pochází. (tržní ekomomiky 82%, z toho do EU 72% , rozvojové ekonomiky 6%)
komoditní (= zbožová), vychází z mezinárodního třídění SITC do 10 základních skupin zboží – 1. stroje a dopravní prostředky, 2.tržní výrobky podle materiálu, 3. průmyslové spotřební zboží, 4. chemikálie a příbuzné výrobky, 5. minerální paliva a maziva, 6. potraviny a živá zvířata, 7. surové materiály, 8. nápoje, 9. živočišné a rostlinné tuky a oleje, 10. ostatní
- sleduje složení: a) vývozu podle skupin zboží (ČR tradice ve vývozu – pivo a suroviny pro jeho výrobu, kožedělné výrobky, sklo a porcelán,
b) dovozu podle skupin zboží.
Rizika v zahraničním obchodě:
Se zahraničně - obchodní činností je spojeno mnoho rizik, které mohou ohrozit dobrý výsledek tohoto podnikání. Je proto v zájmu výrobce (vývozce) , aby tato rizika odstranil,
zmenšil nebo přesunul na jinou organizaci (pojišťovna).
Hospodářská rizika:
riziko dopravní - zboží se včas nedostane na místo určení nebo dojde poškozené, zabráníme pojištěním.
riziko nezaplacení - kdo měl zboží převzít, ten ho nezaplatí (zabráním dokumentárním inkasem nebo akreditivem)
nepřevzetí zboží
tržní ekonomika - podnik špatně zvolí sortiment zboží; spatný odhad na trhu poptávky.
Politická rizika: - vznikají na základě obchodně - politických opatření státu nebo politických
událostí (regulace cen)
omezení dovozu a vývozu
zákaz obchodu = embargo
válka, stávka.
Organizace zahraničního obchodu:
Řídící orgány:
Parlament ČR – Schvaluje zákony - Devizový a zákon o celní správě
Vláda - vládní nařízení (celní sazebník, povolení vývozu a dovozu), uděluje povolení dovozu, vývozu)
Ministerstva - seznam zboží osvobozených od cla (ZO, financí, půmyslu a obchodu)
ČNB - nařízení pro provoz směnárenské činnosti a pro obchod s devizovými prostředky (vyhlašuje kursy české měny, spravuje devizové rezervy)
Subjekty zabývající se zahraničním obchodem:
Podniky zahraničního obchodu - specializované na zahraniční obchod (KOOSPOL, MOTOKOV)
Výrobní podniky - zahraniční obchod pro svou vlastní potřebu (GLAVERBEL, ŠKODA)
Subjekty poskytující služby v zahraničním obchodě - dopravní, bankovní, propagace, výstavy.
Organizace s podílem zahraničního kapitálu (COCA- COLA)
DODACÍ PODMÍNKY