Management
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
11. MANAGEMENT
(ANEB ŘÍZENÍ)
a) soubor činností, které vykonávají řídící pracovníci (manažeři)
b) vědní disciplína (využívá další obory jako je matematika, psychologie, statistika)
c) skupina řídících pracovníků
MANAŽER
člověk, který je zodpovědný za svěřený tým pracovníků
jeho úkolem je plánovat, organizovat, vést, motivovat a kontrolovat své spolupracovníky
řídící pracovníky dělíme do 3 úrovní:
vrcholový management (top management) – nejvýše postavení řídící pracovníci – ředitelé či prezidenti společností; jejich posláním je koncepční a dlouhodobé řízení; reprezentují organizaci, koordinují všechna oddělení a vytvářejí strategická rozhodnutí
střední management (middle management) – má za úkol koordinovat činnost uvnitř svých útvarů; např. vedoucí personálního oddělení nebo zástupce ředitele
nižší management (lower management) – úkolem je každodenní řešení aktuálně vznikajících problémů, krátkodobé operativní řízení; např. mistři ve výrobě
úspěšný manažer by měl disponovat následujícími dovednostmi a vlastnostmi:
tvrdé dovednosti – vzdělání, které manažer získává během studia i prac. života – technická odbornost, znalost daní, práva nebo jazykové kompetence; potřeba a množství těchto vědomostí se odvíjí také podle postavení v manažerské hierarchii
měkké dovednosti – chování manažera, tedy jeho interpersonální dovednosti – umění komunikace, řešení konfliktů, schopnost vyjednávání, ovlivňování lidí nebo manažerské techniky (vedení porad, vytýkací pohovor)
mezi vlastnosti manažera by měly patřit odolnost vůči stresu, pracovitost, intuice, schopnost umět riskovat, pracovitost, kvalitní morální vlastnosti, schopnost zorganizovat si svůj čas a odvaha delegovat pravomoci na své spolupracovníky
MAJITEL, MANAŽER A LÍDR
majitel nese podnikatelské riziko – majitel může být také manažerem, ale zejména ve velkých korporacích pracuje mnoho manažerů, pro které je role vedoucího pouze jejich profesí
pokud tito manažeři nejsou ve své práci úspěšní, mohou ztratit své místo, ale nejsou závislí na tom, jestli firma zkrachuje
majitel se proto snaží svůj top management připoutat k firmě tak, aby byl více závislý na dlouhodobé prosperitě firmy
manažeři např. vlastní část akcií firmy, mají rozloženou výplatu do bonusů do více let atd.
lídr je člověk, jehož schopnost ovlivňovat lidi kolem sebe nespočívá v jeho formálním postavení, ale je dána jeho osobností
je schopen své spolupracovníky přimět k určité činnosti
ŘÍDÍCÍ ČINNOSTI (MANAŽERSKÉ FUNKCE)
řízením (managementem) rozumíme usměrňování činností a výrobních faktorů tak, aby byly zajištěny všechny činnosti a bylo dosaženo daných cílů
slovem management nebo vedení je také přeneseně označována skupina řídících pracovníků