Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Management

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (94.88 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

11. MANAGEMENT

(ANEB ŘÍZENÍ)

a) soubor činností, které vykonávají řídící pracovníci (manažeři)

b) vědní disciplína (využívá další obory jako je matematika, psychologie, statistika)

c) skupina řídících pracovníků

MANAŽER

  • člověk, který je zodpovědný za svěřený tým pracovníků

  • jeho úkolem je plánovat, organizovat, vést, motivovat a kontrolovat své spolupracovníky

  • řídící pracovníky dělíme do 3 úrovní:

    • vrcholový management (top management) – nejvýše postavení řídící pracovníci – ředitelé či prezidenti společností; jejich posláním je koncepční a dlouhodobé řízení; reprezentují organizaci, koordinují všechna oddělení a vytvářejí strategická rozhodnutí

    • střední management (middle management) – má za úkol koordinovat činnost uvnitř svých útvarů; např. vedoucí personálního oddělení nebo zástupce ředitele

    • nižší management (lower management) – úkolem je každodenní řešení aktuálně vznikajících problémů, krátkodobé operativní řízení; např. mistři ve výrobě

  • úspěšný manažer by měl disponovat následujícími dovednostmi a vlastnostmi:

    • tvrdé dovednosti – vzdělání, které manažer získává během studia i prac. života – technická odbornost, znalost daní, práva nebo jazykové kompetence; potřeba a množství těchto vědomostí se odvíjí také podle postavení v manažerské hierarchii

    • měkké dovednosti – chování manažera, tedy jeho interpersonální dovednosti – umění komunikace, řešení konfliktů, schopnost vyjednávání, ovlivňování lidí nebo manažerské techniky (vedení porad, vytýkací pohovor)

    • mezi vlastnosti manažera by měly patřit odolnost vůči stresu, pracovitost, intuice, schopnost umět riskovat, pracovitost, kvalitní morální vlastnosti, schopnost zorganizovat si svůj čas a odvaha delegovat pravomoci na své spolupracovníky

MAJITEL, MANAŽER A LÍDR

  • majitel nese podnikatelské riziko – majitel může být také manažerem, ale zejména ve velkých korporacích pracuje mnoho manažerů, pro které je role vedoucího pouze jejich profesí

  • pokud tito manažeři nejsou ve své práci úspěšní, mohou ztratit své místo, ale nejsou závislí na tom, jestli firma zkrachuje

  • majitel se proto snaží svůj top management připoutat k firmě tak, aby byl více závislý na dlouhodobé prosperitě firmy

  • manažeři např. vlastní část akcií firmy, mají rozloženou výplatu do bonusů do více let atd.

  • lídr je člověk, jehož schopnost ovlivňovat lidi kolem sebe nespočívá v jeho formálním postavení, ale je dána jeho osobností

  • je schopen své spolupracovníky přimět k určité činnosti

ŘÍDÍCÍ ČINNOSTI (MANAŽERSKÉ FUNKCE)

  • řízením (managementem) rozumíme usměrňování činností a výrobních faktorů tak, aby byly zajištěny všechny činnosti a bylo dosaženo daných cílů

  • slovem management nebo vedení je také přeneseně označována skupina řídících pracovníků

Témata, do kterých materiál patří