Management
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Na motivy působíme pomocí stimulů. Hmotné stimuly představují mzda, peněžité a věcné odměny, a na druhé straně pokuty, srážky ze mzdy. Stimuly morální působí na naši psychiku, jde buď o pochvaly, diplomy, vyznamenání, nebo naopak o důtky, pokárání apod.
Vedení zaměstnanců – vedení je proces, při kterém manažer ovlivňuje zaměstnance takovým způsobem, aby plnili cíle organizace; každý jedinec je jiný a ke každému je potřeba přistupovat individuálně; existují však určité zásady, které by měl každý manažer znát; touto problematikou se zabývá McGregorova teorie X a teorie Y
teorie X – podle této teorie podřízený považuje zaměstnání za nutnost k obživě, se zaměstnáním ho nespojují žádné sociální vztahy, nemá ambice a vyhýbá se odpovědnosti, dává přednost klidu, vyhýbá se riziku a projevu pasivní postoj k úkolům; manažer, který ho zastává, používá systém založený na přesných příkazech, na podrobné a neustálé kontrole, na minimální samostatnosti a pevném dodržování disciplíny
teorie Y – podřízený má pozitivní vztah k práci, v práci se seberealizuje, je aktivní, samostatný a iniciativní, je ochoten podstoupit i riziko; v tomto případě manažer preferuje volné, demokratické vedení, kdy využívá samostatnost podřízených a umožňuje jim iniciativní a samostatné rozhodování ve vymezených oblastech
Styly vedení
autokratický styl – přesné příkazy podřízeným bez ohledu na jejich návrhy a náměty, detailní kontrola; pozitivním rysem je rychlost; armáda, policie, hasiči
demokratický styl – bere ohledy na názory podřízených, konečné rozhodnutí provádí sám manažer; negativním rysem je delší doba na řešení jednotlivých problémů
liberální styl – nepoužívá přímé řídicí příkazy, vedoucí vytváří příznivé prostředí; negativním rysem může být obtížné řízení organizace jako celku
KONTROLA
zjišťuje skutečný stav a porovnává ho se stavem plánovaným (příp. žádoucím), např. zjišťuje velikost prodeje a porovnává ho s plánem prodeje, ověřuje dodržování norem, pracovní doby atd.
pokud se skutečnost odchyluje od předpokladu, musí být zjištěny příčiny a přijata příslušná opatření
zjištění skutečného stavu → porovnání s plánovaným stavem → zjištění příčin → přijetí nápravných opatření
-
v oblasti kontroly se často setkáváme s označením audit – vnitřní audit představuje nestranné prověřování zaměstnanci dané korporace
-
často se jím zjišťuje, zda jsou dodržovány stanovené postupy a směrnice
-
vnější audit provádí nezávislá osoba, často se s ním setkáme při ověřování účetní uzávěrky
ROZHODOVÁNÍ
rozhodování vždy znamená výběr jedné možnosti z několika dalších
podstatným rysem dobrého manažera či podnikatele je schopnost vybrat řešení nejlepší, popř. schopnost vybrat z několika možností, které nejsou dobré, tu nejméně špatnou
rozhodování za relativní jistoty – probíhá tehdy, jestliže máme několik možností řešení určité situace a dokážeme-li odhadnout, jaké důsledky každé takové řešení může mít
rozhodování za nejistoty – jestliže jsme postaveni před neznámou situaci, vytyčujeme nové směry podnikání atd.; proto při tomto rozhodování bude mít významný podíl také intuice manažera; metody, které nám mohou pomoci při rozhodování:
Think Tank (více hlav více ví) – můžeme se obrátit na své spolupracovníky a další lidi v okolí s předpokladem, že někdo z nich bude mít dobrý nápad a poradí nám, jak situaci řešit
brainstorming – tvoření námětů, které mají vést k řešení určitého problému ve skupině, zpravidla složené z různých profesí (seznámení s pravidly, rozcvička – navození atmosféry tvůrčího myšlení, předložení problému, shromáždění námětů, vyhodnocení námětů)
brainwriting – písemná podoba metody rozhodování za nejistoty; účastníci své náměty napíší na list papíru, pak si je vymění, posoudí navzájem, zkouší je rozvíjet nebo přicházejí s nápady novými