Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Management

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (94.88 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Na motivy působíme pomocí stimulů. Hmotné stimuly představují mzda, peněžité a věcné odměny, a na druhé straně pokuty, srážky ze mzdy. Stimuly morální působí na naši psychiku, jde buď o pochvaly, diplomy, vyznamenání, nebo naopak o důtky, pokárání apod.

Vedení zaměstnanců – vedení je proces, při kterém manažer ovlivňuje zaměstnance takovým způsobem, aby plnili cíle organizace; každý jedinec je jiný a ke každému je potřeba přistupovat individuálně; existují však určité zásady, které by měl každý manažer znát; touto problematikou se zabývá McGregorova teorie X a teorie Y

  • teorie X – podle této teorie podřízený považuje zaměstnání za nutnost k obživě, se zaměstnáním ho nespojují žádné sociální vztahy, nemá ambice a vyhýbá se odpovědnosti, dává přednost klidu, vyhýbá se riziku a projevu pasivní postoj k úkolům; manažer, který ho zastává, používá systém založený na přesných příkazech, na podrobné a neustálé kontrole, na minimální samostatnosti a pevném dodržování disciplíny

  • teorie Y – podřízený má pozitivní vztah k práci, v práci se seberealizuje, je aktivní, samostatný a iniciativní, je ochoten podstoupit i riziko; v tomto případě manažer preferuje volné, demokratické vedení, kdy využívá samostatnost podřízených a umožňuje jim iniciativní a samostatné rozhodování ve vymezených oblastech

Styly vedení

  1. autokratický styl – přesné příkazy podřízeným bez ohledu na jejich návrhy a náměty, detailní kontrola; pozitivním rysem je rychlost; armáda, policie, hasiči

  2. demokratický styl – bere ohledy na názory podřízených, konečné rozhodnutí provádí sám manažer; negativním rysem je delší doba na řešení jednotlivých problémů

  3. liberální styl – nepoužívá přímé řídicí příkazy, vedoucí vytváří příznivé prostředí; negativním rysem může být obtížné řízení organizace jako celku

KONTROLA

  • zjišťuje skutečný stav a porovnává ho se stavem plánovaným (příp. žádoucím), např. zjišťuje velikost prodeje a porovnává ho s plánem prodeje, ověřuje dodržování norem, pracovní doby atd.

  • pokud se skutečnost odchyluje od předpokladu, musí být zjištěny příčiny a přijata příslušná opatření

zjištění skutečného stavu porovnání s plánovaným stavem zjištění příčin přijetí nápravných opatření

  • v oblasti kontroly se často setkáváme s označením audit – vnitřní audit představuje nestranné prověřování zaměstnanci dané korporace

  • často se jím zjišťuje, zda jsou dodržovány stanovené postupy a směrnice

  • vnější audit provádí nezávislá osoba, často se s ním setkáme při ověřování účetní uzávěrky

ROZHODOVÁNÍ

  • rozhodování vždy znamená výběr jedné možnosti z několika dalších

  • podstatným rysem dobrého manažera či podnikatele je schopnost vybrat řešení nejlepší, popř. schopnost vybrat z několika možností, které nejsou dobré, tu nejméně špatnou

  • rozhodování za relativní jistoty – probíhá tehdy, jestliže máme několik možností řešení určité situace a dokážeme-li odhadnout, jaké důsledky každé takové řešení může mít

  • rozhodování za nejistoty – jestliže jsme postaveni před neznámou situaci, vytyčujeme nové směry podnikání atd.; proto při tomto rozhodování bude mít významný podíl také intuice manažera; metody, které nám mohou pomoci při rozhodování:

    • Think Tank (více hlav více ví) – můžeme se obrátit na své spolupracovníky a další lidi v okolí s předpokladem, že někdo z nich bude mít dobrý nápad a poradí nám, jak situaci řešit

    • brainstorming – tvoření námětů, které mají vést k řešení určitého problému ve skupině, zpravidla složené z různých profesí (seznámení s pravidly, rozcvička – navození atmosféry tvůrčího myšlení, předložení problému, shromáždění námětů, vyhodnocení námětů)

    • brainwriting – písemná podoba metody rozhodování za nejistoty; účastníci své náměty napíší na list papíru, pak si je vymění, posoudí navzájem, zkouší je rozvíjet nebo přicházejí s nápady novými

Témata, do kterých materiál patří