9. Pracovní management
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
9. Personální management
- Personální práci provádí útvary (odbory)
Typy zaměstnanců
Dělníci: fyzická práce, vyrábějí výrobky nebo poskytují služby = opraváři, …
THP (technickohospodářští pracovníci): duševní práce = sekretářka, manažér, účetní, …
Provozní a obsluhující pracovníci: uklízečky, skladníci, řidiči, …
- Realizuje tyto činnosti:
1. Zjištění potřebného množství zaměstnanců
a) u dělníků – podle výkonových norem a časového fondu práce dělníka vypočítáme normohodiny (PP*VN/VČF)
výkonová norma času – udává čas potřebný na vyrobení jednoho výrobku nebo poskytnutí služby
(15 minut / ks)
výkonová norma množství – udává množství výrobků nebo služeb, které má být vyrobeno nebo poskytnuto za jednotku času (4 ks / 1 hod)
b) ostatní profese odhadem
2. Zajištění pracovníků
Nabídka pracovních míst prostřednictvím inzerce, časopisu, internetu, novin, úřadu práce.
Nejčastější metody získávání zaměstnanců
- Spolupráce s úřady práce
- Spolupráce organizace se vzdělávacím institutem
- Uchazeči se nabízejí sami
- Doporučení současného pracovníka organizace
- Přímé oslovení vyhlédnutého jedince
- Inzerce ve sdělovacích prostředcích
- Letáky vkládané do poštovních schránek
3. Výběrové řízení na základě dokumentů požadovaných od uchazečů
- Životopis, motivační dopis (obsahují kontaktní a osobní údaje uchazeče, vzdělání, praxe, kde se uchazeč o pracovním místu dočetl/dozvěděl,…)
- Výpis z rejstříku trestu
- Vysvědčení o lékařské prohlídce
- Doklady o vzdělání a praxi
- Vyplněný speciální dotazník organizace
- Hodnocení a reference z předchozích zaměstnání
4. Uzavření pracovního poměru
Pracovní poměr je smluvní vztah mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, jehož předmětem je pracovní činnost, kterou se zaměstnanec zavazuje za mzdu (plat ve veřejné sféře) pro zaměstnavatele vykonávat.
Zaměstnanec je FO, která má ukončenou povinnou školní docházku a je starší 15 let.
Zaměstnavatel je PO nebo FO (starší 18 let), která přijímá zaměstnance do pracovního poměru.
Pracovní poměr můžeme uzavřít na
- Hlavní pracovní poměr
- Dohodu o provedení práce
- Dohodu o pracovní činnosti
5. Proškolení zaměstnance
a) z hlediska BOZP (bezpečnost a ochrana zdraví při práci)
b) z hlediska odbornosti
6. Evidence zaměstnanců
- podnik musí vézt evidenci zaměstnanců na evidenčních kartách
- firma nesmí porušit zákon o ochraně osobních údajů
7. Hodnocení zaměstnanců
- na základě evidence pracovní doby, se zaměstnancům vypočítají jednotlivé složky mezd a vypočítá se celková hrubá mzda
-podnik odvádí za zaměstnance sociální a zdravotní pojištění a daň z příjmu (25%, 9%, 15%)
- personalisté dbají na další vzdělávání zaměstnanců formou školení, kurzů, atd.
Bezpečnost a hygiena práce