Marketing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
8. Marketing
1. ZÁKLADNÍ POJMY - marketing, pojetí marketingu, marketingový mix, marketingová strategie
MARKETING
nauka o trhu - poznání přání a potřeb spotřebitelů (odvíjí se od toho celá výrobní činnost)
každý podnik je součástí trhu a musí se na něm prosadit, aby ekonomicky přežil
marketing vznikal s vývojem velkých podniků
VÝZKUM TRHU
zjištění a zhodnocení podmínek na trhu a předpokladů pro podnikání a předvídání budoucího vývoje trhu
zkoumá poptávku, potřeby a přání zákazníků, důchody, chování konkurence
vlastní výzkum trhu - dlouhodobé hluboké zkoumání trhu, pozorování experimenty (reakce zákazníka na změny)
průzkum trhu - krátkodobá činnost, při které se zjišťuje okamžitý stav trhu
- průzkum trhu od stolu (internet) a v terénu (chování spotřebitelů, konkurence, samotný výrobek)
marketingový výzkum vyústí v situační analýzu - SWOT analýza
SWOT - silné stránky, slabé stránky, příležitosti a hrozby
- základní metoda strategické analýzy zaměřena na zhodnocení vnitřních a vnějších faktorů ovlivňujících úspěšnost organizace, dá se aplikovat komplexně
POJETÍ MARKETINGU
marketing chápeme jako metodu řízení podniku, i jako podnikatelskou filozofii
dále marketing chápeme jako podnikovou činnosti, do které spadají činnosti, které souvisí s poznáním, přizpůsobováním se, ovlivňováním a uspokojováním lidských potřeb tak, aby byly efektivním způsobem dosaženy cíle firmy
MARKETINGOVÁ STRATEGIE
jedná se o marketingový plán
současná situace podniku a určení poslání podniku
analýza a hodnocení získaných informací (vnitřní, vnější)
SEGMENTACE TRHU
rozdělení trhu do menších částí podle určitých hledisek
zaměření na skupinu zákazníků se stejnými potřebami
efektivnější podpora prodeje a efektivnější působení na zákazníka
stanovení dlouhodobých cílů a určení strategie k dosažení cílů
STRATEGIE ODLIŠOVÁNÍ
firma odliší produkt od ostatních
STRATEGIE PODNIKÁNÍ
snaha proniknout a ovládnout trh, masová produkce levnějších výrobků
určení nástrojů marketingového mixu - volba a vzájemná kombinace nástrojů marketingu, kterými bude firma na zákazníka působit
MARKETINGOVÝ MIX
nejpoužívanější marketingová strategie
používá čtyři nástroje, které působí na zákazníka:
výrobek
cena
propagace
distribuce
všechny nástroje musí pro úspěšnost působit zároveň
2. VÝROBEK, SLUŽBA
jakýkoliv statek nebo služba, která uspokojuje potřeby zákazníků a je určena k prodeji na trhu
statek = hmotný výsledek výrobního procesu, lidské činnosti
služba = nehmotný výsledek lidské činnosti
základní prvek marketingové mixu
KONCEPCE TOTÁLNÍHO VÝROBKU
1. VRSTVA (JÁDRO)
základní užitný efekt výrobku
2. VRSTVA
zhmotnělý výrobek včetně vnější znaků
design - výsledek tvůrčí činnosti pracovníků vyvíjejících výrobek
kvalita - odráží se v ceně
styl - souhrn estetických charakteristických výrobků, souvisí s módou
značka - závazek výrobce dodržet kvalitu
obal - zvyšuje jeho přitažlivost, ochranná, informační a propagační funkce