Management
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vnitřní struktura organizace – rozdělení oblastí zodpovědnosti v nejvyšším managementu je u různých typů firem rozdílné, protože každá má jiné priority a potřeby; rozdělení můžeme provést podle:
úseků – organizační jednotky jsou rozděleny podle činností, kterými se ve firmě zabývají (například na úseky – výrobní, obchodní, ekonomický, personální nebo technický)
výrobků – používá se ve firmách, které se zabývají výrobou několika typů výrobků a pro svou práci považují za nejdůležitější dokonalou znalost každého z nich (například rozdělení firmy na výrobu osobních automobilů, nákladních automobilů a motocyklů)
regionů – využívá se například u firem, které působí v různých regionech a pro svou práci považují za nejdůležitější znalost specifik lokálních trhů (například vytvoří tři pobočky – Česká republika, Slovensko a Německo)
typy zákazníků – základní organizační jednotky jsou sestaveny podle specifických potřeb jednotlivých skupin klientů (například u bankovnictví jsou skupinami klientů – FO, střední a velké firmy
Neformální organizační struktura – v každé firmě je oficiálně stanovena formální organizační struktura, kde je autorita nadřízeného ustanovena v organizačním řádu; na úspěch většiny firem mají velký vliv i vzájemné vztahy mezi zaměstnanci; během pracovního života vznikají neformální skupiny, které v různé míře ovlivňují chod celé organizace; postupně tedy vzniká neformální organizační struktura, kde k sobě mají blízko určité zájmové skupiny, např. kuřáci nebo „kafaři“; i zde se tvoří určitá hierarchie a vznikají neformální autority; tyto skupiny mohou být pro firmu velkým přínosem, mohou ale také působit velké problémy, jestliže nesouhlasí s postupem nadřízených
VEDENÍ A MOTIVOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
základní podmínkou pro úspěšné fungování firmy je kvalitní a spokojený zaměstnanec
každý manažer provádí výběr zaměstnanců do svého oddělení a ty potom vede a motivuje k práci
výběrem zaměstnanců se zabývá personalistika
vedení je proces, při kterém manažer ovlivňuje zaměstnance, aby byly dosaženy cíle dané plánem
motivování je proces, kdy se manažer snaží, aby při plnění těchto cílů byly co nejvíce uspokojovány potřeby zaměstnanců
Motivování zaměstnanců – pro správnou motivaci je nezbytné znát potřeby svých zaměstnanců; základem pro jejich pochopení je pyramida potřeb (Maslowa pyramida potřeb); z pyramidy je vidět, že vyšší úrovně potřeb nelze uspokojit pouze penězi, a proto by manažer měl umět posoudit úroveň potřeb svých podřízených a využít je k jejich motivování
pozitivní motivace – vytváří příznivý postoj k úkolům, dává pocit dobře vykonané práce; může jít o udělení odměny; většinou je účinnější než motivace negativní
negativní motivace – spočívá především v hrozbách a trestech; vyskytuje se častěji u prací netvůrčích, monotónních a u zaměstnanců s nepříliš dobrým vztahem k práci