Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Management

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (94.88 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Vnitřní struktura organizace – rozdělení oblastí zodpovědnosti v nejvyšším managementu je u různých typů firem rozdílné, protože každá má jiné priority a potřeby; rozdělení můžeme provést podle:

  1. úseků – organizační jednotky jsou rozděleny podle činností, kterými se ve firmě zabývají (například na úseky – výrobní, obchodní, ekonomický, personální nebo technický)

  2. výrobků – používá se ve firmách, které se zabývají výrobou několika typů výrobků a pro svou práci považují za nejdůležitější dokonalou znalost každého z nich (například rozdělení firmy na výrobu osobních automobilů, nákladních automobilů a motocyklů)

  3. regionů – využívá se například u firem, které působí v různých regionech a pro svou práci považují za nejdůležitější znalost specifik lokálních trhů (například vytvoří tři pobočky – Česká republika, Slovensko a Německo)

  4. typy zákazníků – základní organizační jednotky jsou sestaveny podle specifických potřeb jednotlivých skupin klientů (například u bankovnictví jsou skupinami klientů – FO, střední a velké firmy

Neformální organizační struktura – v každé firmě je oficiálně stanovena formální organizační struktura, kde je autorita nadřízeného ustanovena v organizačním řádu; na úspěch většiny firem mají velký vliv i vzájemné vztahy mezi zaměstnanci; během pracovního života vznikají neformální skupiny, které v různé míře ovlivňují chod celé organizace; postupně tedy vzniká neformální organizační struktura, kde k sobě mají blízko určité zájmové skupiny, např. kuřáci nebo „kafaři“; i zde se tvoří určitá hierarchie a vznikají neformální autority; tyto skupiny mohou být pro firmu velkým přínosem, mohou ale také působit velké problémy, jestliže nesouhlasí s postupem nadřízených

VEDENÍ A MOTIVOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ

  • základní podmínkou pro úspěšné fungování firmy je kvalitní a spokojený zaměstnanec

  • každý manažer provádí výběr zaměstnanců do svého oddělení a ty potom vede a motivuje k práci

  • výběrem zaměstnanců se zabývá personalistika

  • vedení je proces, při kterém manažer ovlivňuje zaměstnance, aby byly dosaženy cíle dané plánem

  • motivování je proces, kdy se manažer snaží, aby při plnění těchto cílů byly co nejvíce uspokojovány potřeby zaměstnanců

Motivování zaměstnanců – pro správnou motivaci je nezbytné znát potřeby svých zaměstnanců; základem pro jejich pochopení je pyramida potřeb (Maslowa pyramida potřeb); z pyramidy je vidět, že vyšší úrovně potřeb nelze uspokojit pouze penězi, a proto by manažer měl umět posoudit úroveň potřeb svých podřízených a využít je k jejich motivování

  • pozitivní motivace – vytváří příznivý postoj k úkolům, dává pocit dobře vykonané práce; může jít o udělení odměny; většinou je účinnější než motivace negativní

  • negativní motivace – spočívá především v hrozbách a trestech; vyskytuje se častěji u prací netvůrčích, monotónních a u zaměstnanců s nepříliš dobrým vztahem k práci

Témata, do kterých materiál patří