Management
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
PLÁNOVÁNÍ – určují se cíle, jakou činnost budeme vyvíjet (nebo co budeme produkovat), v jakém rozsahu, v jaké lhůtě; například podnikatel se rozhodne, že otevře u silnice stánek s občerstvením, kde bude nabízet běžné druhy nápojů a rychlá jízda
ORGANIZOVÁNÍ – určují se útvary, které budou činnost provádět, přidělí se úkoly jednotlivým zaměstnancům, určí se, jak budou činnosti probíhat; například majitel občerstvení bude zajišťovat nákup, jeho přítel bude prodávat a manželka se bude starat o finance
MOTIVACE A VEDENÍ – zaměstnanci jsou vedeni tak, aby byli ochotni plnit cíle dané plánem; motivací pro podnikatele bude zisk, pro jeho zaměstnance mzda a případné odměny
KONTROLA – zjišťuje se, jaký je skutečný stav, jak se liší od plánovaného stavu a proč se liší a jaká se přijímají opatření k případné nápravě; podnikatel bude tedy kontrolovat, zda skutečně bylo dosaženo plánovaných výnosů, zda prodej nápojů odpovídá plánované výši atd.
V průběhu všech činností, z nichž se řízení skládá, je třeba přijímat rozhodnutí; probíhá rozhodnutí. Podnikatel rozhoduje o délce prodejní doby, o výši mzdy apod. Obvykle rozlišujeme řízení:
koncepční – dlouhodobé – na několik let; zabývá se tím, jaké statky a služby budeme produkovat, v jakém rozsahu, kde budeme působit atd.
operativní – krátkodobé – každodenní, týdenní, měsíční, čtvrtletní; je konkrétní, stanovuje např. velikost výroby v daném měsíci, přijetí pracovníka, změny cen, zadání reklamní kampaně
PLÁNOVÁNÍ
znamená vytyčit cíle a stanovit cesty a prostředky k jejich dosažení
pokud si podnikatel ve svém záměru klade vyšší cíle, než je stánek s občerstvením, pokud jde o podnikání ve velkém rozsahu, pak by měl mít vizi na několik příštích let určující, co je posláním korporace
podle vize se sestavují strategické, tedy dlouhodobé plány, které stanoví, jak ji realizovat
doba, na kterou se sestavují, záleží na rychlosti inovačního procesu v daném oboru, např. v automobilovém průmyslu jsou to asi dva roky, v energetice zhruba pět let
na strategické plánování navazuje plánování taktické (plány na jeden rok či více let)
typický je plán prodeje, výroby, nákupu, potřeby zaměstnanců atd.
operativní plánování se vztahuje k nejkratším časovým úsekům (měsícům, týdnům, dnům) a stanovuje jednotlivým organizačním jednotkám konkrétní úkoly
operativní plány vznikají na základě taktických plánů, které jsou konkretizovány na kratší dobu a na jednotlivé útvary
nejčastěji jsou jako operativní plány rozpracovány plány prodeje či plány výroby a nákupu
ORGANIZOVÁNÍ
má dva cíle:
základním cílem je vytvoření vnitřní struktury organizace, která znázorňuje, kdo a kde bude jednotlivé činnosti vykonávat
dalším cílem je navržení standardizovaných pracovních postupů; každá firma časem zjistí, že se velké množství činností pravidelně opakuje; pro zefektivnění své práce by měla vytvořit postupy, kterými usnadní práci