Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Management

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (94.88 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

PLÁNOVÁNÍ – určují se cíle, jakou činnost budeme vyvíjet (nebo co budeme produkovat), v jakém rozsahu, v jaké lhůtě; například podnikatel se rozhodne, že otevře u silnice stánek s občerstvením, kde bude nabízet běžné druhy nápojů a rychlá jízda

ORGANIZOVÁNÍ – určují se útvary, které budou činnost provádět, přidělí se úkoly jednotlivým zaměstnancům, určí se, jak budou činnosti probíhat; například majitel občerstvení bude zajišťovat nákup, jeho přítel bude prodávat a manželka se bude starat o finance

MOTIVACE A VEDENÍ – zaměstnanci jsou vedeni tak, aby byli ochotni plnit cíle dané plánem; motivací pro podnikatele bude zisk, pro jeho zaměstnance mzda a případné odměny

KONTROLA – zjišťuje se, jaký je skutečný stav, jak se liší od plánovaného stavu a proč se liší a jaká se přijímají opatření k případné nápravě; podnikatel bude tedy kontrolovat, zda skutečně bylo dosaženo plánovaných výnosů, zda prodej nápojů odpovídá plánované výši atd.

V průběhu všech činností, z nichž se řízení skládá, je třeba přijímat rozhodnutí; probíhá rozhodnutí. Podnikatel rozhoduje o délce prodejní doby, o výši mzdy apod. Obvykle rozlišujeme řízení:

  • koncepční – dlouhodobé – na několik let; zabývá se tím, jaké statky a služby budeme produkovat, v jakém rozsahu, kde budeme působit atd.

  • operativní – krátkodobé – každodenní, týdenní, měsíční, čtvrtletní; je konkrétní, stanovuje např. velikost výroby v daném měsíci, přijetí pracovníka, změny cen, zadání reklamní kampaně

PLÁNOVÁNÍ

  • znamená vytyčit cíle a stanovit cesty a prostředky k jejich dosažení

  • pokud si podnikatel ve svém záměru klade vyšší cíle, než je stánek s občerstvením, pokud jde o podnikání ve velkém rozsahu, pak by měl mít vizi na několik příštích let určující, co je posláním korporace

  • podle vize se sestavují strategické, tedy dlouhodobé plány, které stanoví, jak ji realizovat

  • doba, na kterou se sestavují, záleží na rychlosti inovačního procesu v daném oboru, např. v automobilovém průmyslu jsou to asi dva roky, v energetice zhruba pět let

  • na strategické plánování navazuje plánování taktické (plány na jeden rok či více let)

  • typický je plán prodeje, výroby, nákupu, potřeby zaměstnanců atd.

  • operativní plánování se vztahuje k nejkratším časovým úsekům (měsícům, týdnům, dnům) a stanovuje jednotlivým organizačním jednotkám konkrétní úkoly

  • operativní plány vznikají na základě taktických plánů, které jsou konkretizovány na kratší dobu a na jednotlivé útvary

  • nejčastěji jsou jako operativní plány rozpracovány plány prodeje či plány výroby a nákupu

ORGANIZOVÁNÍ

  • má dva cíle:

    • základním cílem je vytvoření vnitřní struktury organizace, která znázorňuje, kdo a kde bude jednotlivé činnosti vykonávat

    • dalším cílem je navržení standardizovaných pracovních postupů; každá firma časem zjistí, že se velké množství činností pravidelně opakuje; pro zefektivnění své práce by měla vytvořit postupy, kterými usnadní práci

Témata, do kterých materiál patří