12 - Zásobování
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zásobování
úkolem je zajistit optimální množství zásob, které podnik potřebuje pro hladký chod provozu
nadbytek zásob = zvýšení nákladů
nedostatek zásob = omezení chodu podniku
Postup při zásobování
Plánování zásob
Výběr dodavatele
podle ceny, kvality, spolehlivosti, rychlosti, vzdálenosti, komunikace, …
Objednávka
emailem, přes e-shop, telefonicky, písemně, osobně
Kupní smlouva
→ ano – kupní smlouva uzavřena
→ ne – kupní smlouva neuzavřena
→ mlčí – kupní smlouva uzavřena
Přejímka zboží
zaměstnanec nad 18 let, který má uzavřenou tzv. hmotnou odpovědnost (dohoda o odpovědnosti)
Průběh:
kontrola: počet, druh a množství
kvalita – obal, datum spotřeby, náhodně otevřít a zkontrolovat
dodací list → porovnání
podpis (ev. razítko)
Pokud není vše v pořádku, nastává reklamace
probíhá vždy písemně
popis vady, návrh řešení (výměna, sleva, návrat do původního stavu)
originál dokladu dostává ten, kdo platil
Skladování
skladník přejímá zboží do skladu, skladujeme dle druhu zásob
skladujeme co nejkratší dobu, dodržujeme hygienické předpisy, teplotu
FO-FO
Výdej do spotřeby
žádanka, výdejka a závěsný štítek
viz. oběžný majetek
Doklady
dodací list – vystavuje dodavatel
faktura – slouží pro úhradu závazku a jako podklad pro zaúčtování
přejímka – doklad vystavený ve skladu odběratele
skladní karta – slouží pro evidenci pohybu zásob
žádanka – na jejím základě → výdejka – výdej ze skladu do výroby
převodka – převod zásob ze skladu do skladu v rámci jednoho podniku
kniha došlých faktur – evidence sloužící v účtárně k přehledu o vzniklých závazcích firma a o datu a způsobu úhrady
Just in time = jakmile dostanu zboží, dám ho do výroby – musím mít spolehlivého dodavatele
FIFO = first in first out
první dovnitř, první ven