24.Otázka č.24 MIS + Odpisy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Otázka č. 24
Marketingový informační systém (MIS)
Musíme znát informace o zákaznících, jejich potřebách, konkurentech, dodavatelích = o marketingovém prostředí
MIS = jsou to lidé, prostředky (nejen finanční ale i technické) a postupy, které nám umožňují informace získávat, analyzovat, pracovat s nimi, vyhodnocovat, interpretovat a předávat informace potřebné pro marketingové řízení a to informace pravdivé a aktuální= správné informování ve správný čas
Získávání informací
Vnitřní informace
Informace, které jsou v organizaci k dispozici (finanční výkazy, rozbory, prodeje, výrobní správy)
Výhoda - jsou na místě = levné a pohotové
Nevýhoda - sbírány za jiným účelem = neodpovídají přesně našim požadavkům a je třeba je zpracovat
Marketingové zpravodajství
Každodenní informace z marketingového prostředí
Výhoda - jsou to informace šité na míru
Nevýhoda - drahé
Zdrojem je:
Podnikový personál - pracovníci, kteří jsou v kontaktu s okolím, základní podmínkou je přesvědčení všech o získávání informací a důležité je, aby tyto informaci přinesli dovnitř podniku
Naši dodavatelé a konkurenti - dodavatelé nedodávají pouze nám, ale i našim konkurentům, snažíme se získat informace poznáním konkurentů (výsledky hospodaření, výroční správy)
Specializované firmy - firmy, které se zabývají informacemi, výsledky pak prodávají
Marketingový výzkum
Účelově zaměřený sběr informací plánovaný pro určitý marketingový problém
V praxi se uplatňuje mnoha způsoby:
Průzkum trhu
Porovnání cen a výrobků
Výzkum konečných spotřebitelů
Analýza konkurence
Výzkum image firmy a značky
Krátkodobá prognostika
Metody marketingového výzkumu
Metody kvalitativní
Výzkum kvalitativní je rychlejší a méně nákladný
Zkoumá problém více do hloubky má však některá významná omezení (př. soubor respondentů je většinou malý a může být nereprezentativní → získané výsledky nelze zobecnit, je vhodný pro první seznámení se s problematikou)
Individuální hloubkový rozhovor - ptáme se jednotlivých lidí do hloubky problému
Skupinové rozhovory - řízení diskuze lidí, kteří byli vybráni, aby reprezentovali určitou cílovou skupinu
Metody kvantitativní
Zkoumány soubory čítající tisíce respondentů a jejich cílem je charakterizovat dostatečně velký a reprezentativní vzorek
Časově i finančně náročné
Výsledky však přehledné a číselné
Pozorování - pozorujeme lidi, zákazníky jak se chovají, jaké mají nákupní zvyklosti, postup při příchodu
Experiment - do oblasti zavedeme určitou změnu a tuto oblast porovnáváme se standardní situací
Dotazování - metoda finančně nenáročná, důležité je, koho se ptáme, musíme upřesnit vzorek, aby byl reprezentativní
Metody výběru:
Náhodný výběr - vyberu nahodile tzv. všechny prvky mají stejnou pravděpodobnost, že se dostanou do náhodného výběru
Kvótní výběr - výběr podle určitého kritéria (věk, pohlaví, vzdělání)
Anketa - dobrovolný výběr, dotazníky někde umístím (internet, noviny) lidé mohou, ale nemusí odpovědět