Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1. Trh a tržní hospodářství

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (40.89 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

1. Trh a tržní hospodářství

Trh

  • místo, kde se střetává nabídka s poptávkou a utvářejí se ceny zboží.

  • (zboží je statek nebo služba určená ke směně na trhu)

Subjekty trhu:

  1. domácnosti – nakupují statky a služby, které slouží k jejich uspokojení

  2. podniky – vyrábí statky a slubžby s cílem prodeje

  3. stát – nakkupuje statky a služby pro státní organizace (školství, zdravotnictví, armáda, policie)

Druhy trhu

Trh statků a služeb:

  1. trh kapitálových statků – stroje, materiál

  2. trh spotřebích statků – domácnosti

Trh práce:

  • setkává se zde nabídka práce a pracovních míst (domácnosti) a poptávka po určitých místech a určité práci (podniky)

Trh financí:

  • na tomto trhu působí banky

  • na jedné straně se finance nabízejí (půjčky) a na druhé straně se po půjčkách a vkladech poptává

  1. peněžní trh – obchoduje s krátkodobými papíry a úvěry

  2. kapitálový trh – obchoduje s dlouhodobými cennými papíry a úvěry

  3. devizový trh

  4. trh s drahými kovy (zlato, stříbro, platina)

Konkurence na trhu

  1. Dokonalá konkurence

    • Jedná se o takovou situaci, kdy všichni nabízejí své zboží na trhu za rovných podmínek přístupu na trh (stejné zboží za stejné ceny).

  2. Nedokonalá konkurence

    • Se rozděluje na:

      1. Monopol – jeden prodávající má výhradní postavení na trhu, je těžké se na takovýto trh dostat. Monopol diktuje cenové podmínky.

      2. Oligopol – seskupení více dominantních firem, např. trh s auty

      3. Cenová konkurence – dumpingové ceny: prodávající prodává za cenu nižší, než jsou jeho náklady na výrobu.

Ekonomické problémy trhu

  1. Co se bude vyrábět
    - určeno poptávkou spotřebitelů, rozhodnutím věc si koupit
    - výroba zboží s vysokou poptávkou -> vysoké zisky
    - peníze kupujících – výplata mezd zaměstnancům (spotřebitelům)

  2. Jak se bude vyrábět
    - určeno konkurencí mezi různými výrobci
    - snaha o minimální náklady a nejefektivnější výrobní metody

  3. Pro koho se bude vyrábět
    - určeno poptávkou a nabídkou na trzích výrobních faktorů
    - trhy faktorů určují jejich ceny – mzdy, půdní renty, úrokové sazby, zisky

Nabídka

- množství zboží, které chce prodávající prodat za určitou cenu (co nejvyšší cenu)

Zákon nabídky:

Čím je cena určitého zboží vyšší, tím více výrobci přichází na trh – nabídka roste.

Je-li cena na trhu nízka, nabídka se snižuje – výrobci nemají zájem prodávat za nízké ceny.

- graf: cena N

množství

Faktory ovlivňující nabídku:

  1. Změny cen alternativních statků

  2. Ceny vstupu (náklady)

  3. Změny výrobních podmínek

Druhy nabídky:

  1. Agregátní nabídka – nabídka všch statků a služeb

  2. Individuální nabídka – nabídka jednoho výrobce

  3. Dílčí nabídka – nabídka jednoho druhu výrobku

  4. Mezní nabídka – je určena nejnižší cenou, za kterou je výrobce ochoten zboží ještě prodat

Poptávka

- množství zboží, které chce kupující koupit za určitou cenu (co nejnižší cenu)

Témata, do kterých materiál patří