Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1. Trh a tržní hospodářství

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (40,89 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

1. Trh a tržní hospodářství Trh místo, kde se střetává nabídka s poptávkou a utvářejí se ceny zboží.(zboží je statek nebo služba určená ke směně na trhu) Subjekty trhu: domácnosti – nakupují statky a služby, které slouží k jejich uspokojenípodniky – vyrábí statky a slubžby s cílem prodejestát – nakkupuje statky a služby pro státní organizace (školství, zdravotnictví, armáda, policie) Druhy trhu Trh statků a služeb: trh kapitálových statků – stroje, materiáltrh spotřebích statků – domácnosti Trh práce: setkává se zde nabídka práce a pracovních míst (domácnosti) a poptávka po určitých místech a určité práci (podniky) Trh financí: na tomto trhu působí bankyna jedné straně se finance nabízejí (půjčky) a na druhé straně se po půjčkách a vkladech poptávápeněžní trh – obchoduje s krátkodobými papíry a úvěrykapitálový trh – obchoduje s dlouhodobými cennými papíry a úvěrydevizový trhtrh s drahými kovy (zlato, stříbro, platina) Konkurence na trhu Dokonalá konkurence Jedná se o takovou situaci, kdy všichni nabízejí své zboží na trhu za rovných podmínek přístupu na trh (stejné zboží za stejné ceny).Nedokonalá konkurence Se rozděluje na: Monopol – jeden prodávající má výhradní postavení na trhu, je těžké se na takovýto trh dostat. Monopol diktuje cenové podmínky. Oligopol – seskupení více dominantních firem, např. trh s auty Cenová konkurence – dumpingové ceny: prodávající prodává za cenu nižší, než jsou jeho náklady na výrobu. Ekonomické problémy trhu - výroba zboží s vysokou- peníze kupujících – výplata mezd zaměstnancům (spotřebitelům)- snaha o minimální náklady a nejefektivnější výrobní metody- trhy faktorů určují jejich ceny – mzdy, půdní renty, úrokové sazby, zisky Nabídka - množství zboží, které chce prodávající prodat za určitou cenu (co nejvyšší cenu) Zákon nabídky: Čím je cena určitého zboží vyšší, tím více výrobci přichází na trh – nabídka roste. Je-li cena na trhu nízka, nabídka se snižuje – výrobci nemají zájem prodávat za nízké ceny. - graf:cena N množství Faktory ovlivňující nabídku: Změny cen alternativních statkůCeny vstupu (náklady)Změny výrobních podmínek Druhy nabídky: Agregátní nabídka – nabídka všch statků a služebIndividuální nabídka – nabídka jednoho výrobceDílčí nabídka – nabídka jednoho druhu výrobkuMezní nabídka – je určena nejnižší cenou, za kterou je výrobce ochoten zboží ještě prodat Poptávka - množství zboží, které chce kupující koupit za určitou cenu (co nejnižší cenu) Poptávková křivka cena P množství - S rostoucí cenou klesá poptávka po zboží Faktory ovlivňující poptávku: Změny cen substitučních statkůZměny cen doplňkových statkůDůchody spotřebitelůPreference spotřebitelů Druhy poptávky: Agregátní poptávka – celková poptávkaIndividuální poptávka – poptávka jednoho kupujícíhoDílčí poptávka – poptávka po jednom výrobkuMezní poptávka – je určena nejvyšší cenou, za kterou je ochoten kupující zboží ještě koupit Tržní mechanismus pohyb nabídky a poptávky na trhu, jeho výsledkem je pohyb cen.kupující chtějí kupovat co nejlevněji, zatímco výrobci chtějí prodávat co nejdrážzájmy kupujících a prodávajích jsou tedy naprosto odlišnéna trhu se musí jejich zájmy sladit tak, aby byla cena přijatelná pro obě strany Tržní rovnováha: neexistuje ani přebytek ani nedostatek přebytek cena PN P=N RC nedostatek RM množství Rovnovážná cena – cena, při které se nabízené množství rovná poptávanému množství, cena vyhovuje nabízejícímu i prodávajícímu Rovnovážné množství – všechno nabízené množství se prodalo Na trhu mohou nastat tyto situace: přebytek – zboží se hromadí na skladech, cena je vysoká, vzniká u každé ceny která je menší než rovnovážná cena nedostatek – vzniká u každé ceny, která je vyšší než rovnovážná cena Při nedostatku zboží vzniká soutěž mezi kupujícími, kteří jsou ochotni koupit zboží i za vyšší cenu. Výrobce reaguje:zvýšením cenyzvýšením nabízeného množství Při přebytku zboží vzniká soutěž mezi prodávajícími. Výrobce reaguje:snížením cenysnížením nabízeného množství Změny rovnováhy: pokud faktory posunou poptávkovou nebo nabídkovou křivku, dochází ke změně rovnovážné ceny a rovnovážného množství

Témata, do kterých materiál patří