1. Trh a tržní hospodářství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Poptávková křivka
cena P
množství
- S rostoucí cenou klesá poptávka po zboží
Faktory ovlivňující poptávku:
Změny cen substitučních statků
Změny cen doplňkových statků
Důchody spotřebitelů
Preference spotřebitelů
Druhy poptávky:
Agregátní poptávka – celková poptávka
Individuální poptávka – poptávka jednoho kupujícího
Dílčí poptávka – poptávka po jednom výrobku
Mezní poptávka – je určena nejvyšší cenou, za kterou je ochoten kupující zboží ještě koupit
Tržní mechanismus
pohyb nabídky a poptávky na trhu, jeho výsledkem je pohyb cen.
kupující chtějí kupovat co nejlevněji, zatímco výrobci chtějí prodávat co nejdráž
zájmy kupujících a prodávajích jsou tedy naprosto odlišné
na trhu se musí jejich zájmy sladit tak, aby byla cena přijatelná pro obě strany
Tržní rovnováha:
neexistuje ani přebytek ani nedostatek
cena P N
množství
Rovnovážná cena – cena, při které se nabízené množství rovná poptávanému množství, cena vyhovuje nabízejícímu i prodávajícímu
Rovnovážné množství – všechno nabízené množství se prodalo
Na trhu mohou nastat tyto situace:
přebytek – zboží se hromadí na skladech, cena je vysoká, vzniká u každé ceny která je menší než rovnovážná cena
nedostatek – vzniká u každé ceny, která je vyšší než rovnovážná cena
Při nedostatku zboží vzniká soutěž mezi kupujícími, kteří jsou ochotni koupit zboží i za vyšší cenu.
Výrobce reaguje:
zvýšením ceny
zvýšením nabízeného množství
Při přebytku zboží vzniká soutěž mezi prodávajícími.
Výrobce reaguje:
snížením ceny
snížením nabízeného množství
Změny rovnováhy:
pokud faktory posunou poptávkovou nebo nabídkovou křivku, dochází ke změně rovnovážné ceny a rovnovážného množství