Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1. Trh a tržní hospodářství

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (40.89 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Poptávková křivka

cena P

množství

- S rostoucí cenou klesá poptávka po zboží

Faktory ovlivňující poptávku:

  1. Změny cen substitučních statků

  2. Změny cen doplňkových statků

  3. Důchody spotřebitelů

  4. Preference spotřebitelů

Druhy poptávky:

  1. Agregátní poptávka – celková poptávka

  2. Individuální poptávka – poptávka jednoho kupujícího

  3. Dílčí poptávka – poptávka po jednom výrobku

  4. Mezní poptávka – je určena nejvyšší cenou, za kterou je ochoten kupující zboží ještě koupit

Tržní mechanismus

  • pohyb nabídky a poptávky na trhu, jeho výsledkem je pohyb cen.

  • kupující chtějí kupovat co nejlevněji, zatímco výrobci chtějí prodávat co nejdráž

  • zájmy kupujících a prodávajích jsou tedy naprosto odlišné

  • na trhu se musí jejich zájmy sladit tak, aby byla cena přijatelná pro obě strany

Tržní rovnováha:

  • neexistuje ani přebytek ani nedostatek

cena P N

  • množství

Rovnovážná cena – cena, při které se nabízené množství rovná poptávanému množství, cena vyhovuje nabízejícímu i prodávajícímu

Rovnovážné množství – všechno nabízené množství se prodalo

Na trhu mohou nastat tyto situace:

  1. přebytek – zboží se hromadí na skladech, cena je vysoká, vzniká u každé ceny která je menší než rovnovážná cena

  2. nedostatek – vzniká u každé ceny, která je vyšší než rovnovážná cena

Při nedostatku zboží vzniká soutěž mezi kupujícími, kteří jsou ochotni koupit zboží i za vyšší cenu.

  • Výrobce reaguje:

  1. zvýšením ceny

  2. zvýšením nabízeného množství

Při přebytku zboží vzniká soutěž mezi prodávajícími.

  • Výrobce reaguje:

  1. snížením ceny

  2. snížením nabízeného množství

Změny rovnováhy:

  • pokud faktory posunou poptávkovou nebo nabídkovou křivku, dochází ke změně rovnovážné ceny a rovnovážného množství

Témata, do kterých materiál patří