Poptávka a nabídka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
podmínky:
počet firem, které na daném trhu působí
velikost firem
povaha výrobku, který vyrábějí
podmínky vstupu do odvětví a výstupu z něho
z hlediska struktury členíme trhy na:
DOKONALÁ KONKURENCE
-
mnoho malých firem, žádná nemá významný podíl na trhu a neovlivňuje výrazně cenu
-
vstup do odvětví je snadný
-
výrobky jsou stejnorodé
-
NEDOKONALÁ KONKURENCE
monopolistická konkurence
firmy konkurují kvalitou, působí zde reklamou
oligopol
=malý počet firem, některé mají významný podíl na trhu, mohou ovlivňovat cenu
- při vstupu do odvětví existují určité překážky
monopol
= jediný výrobce v odvětví, jedinečný výrobek
- vstup do odvětví je nemožný
-firma si stanoví cenu, aby dosáhla zisku (př. ČEZ, Česká Pošta)