Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Tržní hospodářství

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (62.74 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • množství se mění v opačném směru, než je cena

Druhy: 1) Celková, agregátní – souhrn všech zamýšlených koupí, které jsou ochotny kupující koupit za určitou cenu

2) Individuální – poptávka jednoho kupujícího

3) Dílčí – poptávka po jednom výrobku od více lidí

Cena v Kč (p) Množství zboží (q)

10 50

20 25

30 10

50 2

70 1

S růstem ceny klesá poptávka.

Faktory ovlivňující nabídku Faktory ovlivňující poptávku

Poptávka Cena

Vstupy (suroviny, ze kterých vyrábíme) Kvalita

Roční období Reklama

Trendy Estetika

Intuice Trvanlivost

Rovnovážná cena

Chování prodávajícího Chování kupujícího

Cena (p) Množství (q) Cena (p) Množství (q)

10 20 10 50

20 30 20 25

30 50 30 10

50 60 50 2

70 70 70 1

Rovnovážný bod – bod, ve kterém je nabídka a poptávka v rovnováze

– jde o kompromis, kdy prodejce je ochoten prodat a kupující koupit

  • Při nedostatku zboží vzniká soutěž kupujících, kteří jsou ochotni zaplatit vyšší cenu → nenasycený trh

  • Při přebytku nabídky před poptávkou vzniká soutěž prodávajících, ceny jdou zpravidla dolů → nasycený trh

Tržní mechanismus

  • Pohyb nabídky a poptávky, který je výsledkem pohybem cen

→ čím vyšší cena, tím nižší poptávka

→ čím vyšší cena, tím vyšší je množství nabízeného zboží

  • Důsledky: 1) určuje množství, které bude prodávat

- cena vysoká → přebytečná nabídka → zboží neprodáno

- cena nízká → neuspokojená poptávka

2) trh nutí podniky, aby nabízely zboží za přijatelnou cenu

3) trh nutí podniky, aby vyráběli výrobky, o které je zájem

  • Podmínky platící pro fungování:

1) musí existovat konkurence – lidé se zabývají stejnou činností v daném místě

2) musí existovat zahraniční konkurence

3) nenasycenost trhu

Cena: hodnota zboží, služby → vyjádřena v penězích

Užitná hodnota: požitek (rohlík mě nasytí, auto odveze)

Druhy cen: cena nákupní x cena prodejní

V tržní ekonomice převažují ceny smluvní – ceny dohodnuté mezi prodávajícím a kupujícím

Tvorba cen (stanovení ceny)

  • Nákladový způsob: cena = náklady + zisk (dříve)

  • Sledování konkurence (u hromadného zboží)

  • Poptávková

→cena se tvoří kombinací těchto způsobů

Elasticita poptávky: (pružnost) – zkoumá vztah poptávky a ceny

  • Cenově pružná: koupíme si toho méně

  • Cenově nepružná: nepřizpůsobí se ceně – voda, elektrika, plyn

  • Velmi pružná: móda, hračky – záleží na ceně

Konkurence = hospodářská soutěž

1) Konkurence cenová

  • má podobu snižování ceny, výrobce chce přilákat spotřebitele se snahou ohrozit pozice konkurence, z nichž někteří nemusí být schopni při nižší ceně vyrábět, cílem je konkurenty zničit, v budoucnu diktovat ceny

2) Konkurence necenová

  • cílem je přilákat poptávku, ale jinými metodami (růstem kvality, technickými paramenty výrobků, rychlými inovacemi výr., obal. výr., servisem, službami)

Témata, do kterých materiál patří