Tržní hospodářství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
množství se mění v opačném směru, než je cena
Druhy: 1) Celková, agregátní – souhrn všech zamýšlených koupí, které jsou ochotny kupující koupit za určitou cenu
2) Individuální – poptávka jednoho kupujícího
3) Dílčí – poptávka po jednom výrobku od více lidí
Cena v Kč (p) Množství zboží (q)
10 50
20 25
30 10
50 2
70 1
S růstem ceny klesá poptávka.
Faktory ovlivňující nabídku Faktory ovlivňující poptávku
Poptávka Cena
Vstupy (suroviny, ze kterých vyrábíme) Kvalita
Roční období Reklama
Trendy Estetika
Intuice Trvanlivost
Rovnovážná cena
Chování prodávajícího Chování kupujícího
Cena (p) Množství (q) Cena (p) Množství (q)
10 20 10 50
20 30 20 25
30 50 30 10
50 60 50 2
70 70 70 1
Rovnovážný bod – bod, ve kterém je nabídka a poptávka v rovnováze
– jde o kompromis, kdy prodejce je ochoten prodat a kupující koupit
Při nedostatku zboží vzniká soutěž kupujících, kteří jsou ochotni zaplatit vyšší cenu → nenasycený trh
Při přebytku nabídky před poptávkou vzniká soutěž prodávajících, ceny jdou zpravidla dolů → nasycený trh
Tržní mechanismus
Pohyb nabídky a poptávky, který je výsledkem pohybem cen
→ čím vyšší cena, tím nižší poptávka
→ čím vyšší cena, tím vyšší je množství nabízeného zboží
Důsledky: 1) určuje množství, které bude prodávat
- cena vysoká → přebytečná nabídka → zboží neprodáno
- cena nízká → neuspokojená poptávka
2) trh nutí podniky, aby nabízely zboží za přijatelnou cenu
3) trh nutí podniky, aby vyráběli výrobky, o které je zájem
Podmínky platící pro fungování:
1) musí existovat konkurence – lidé se zabývají stejnou činností v daném místě
2) musí existovat zahraniční konkurence
3) nenasycenost trhu
Cena: hodnota zboží, služby → vyjádřena v penězích
Užitná hodnota: požitek (rohlík mě nasytí, auto odveze)
Druhy cen: cena nákupní x cena prodejní
V tržní ekonomice převažují ceny smluvní – ceny dohodnuté mezi prodávajícím a kupujícím
Tvorba cen (stanovení ceny)
-
Nákladový způsob: cena = náklady + zisk (dříve)
-
Sledování konkurence (u hromadného zboží)
-
Poptávková
→cena se tvoří kombinací těchto způsobů
Elasticita poptávky: (pružnost) – zkoumá vztah poptávky a ceny
-
Cenově pružná: koupíme si toho méně
-
Cenově nepružná: nepřizpůsobí se ceně – voda, elektrika, plyn
-
Velmi pružná: móda, hračky – záleží na ceně
Konkurence = hospodářská soutěž
1) Konkurence cenová
-
má podobu snižování ceny, výrobce chce přilákat spotřebitele se snahou ohrozit pozice konkurence, z nichž někteří nemusí být schopni při nižší ceně vyrábět, cílem je konkurenty zničit, v budoucnu diktovat ceny
2) Konkurence necenová
-
cílem je přilákat poptávku, ale jinými metodami (růstem kvality, technickými paramenty výrobků, rychlými inovacemi výr., obal. výr., servisem, službami)