1. Tržní ekonomika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Individuální poptávka – poptávka jediného kupujícího
Dílčí poptávka – poptávka všech ekonomických subjektů po jednom výrobku
Agregátní poptávka – souhrn všech zamýšlených koupí
Zákon klesající poptávky – s rostoucí cenou klesá poptávané množství a naopak
P = cena
Q = množství
D = poptávka (Demand)
Na základě růstu ceny. Nakupující nahrazují konkrétní statek jiným statkem nebo službou, která je podobná. (Př. Máslo – margarín)
Zboží, které tvoří nedílnou součást se základním výrobkem, i když není jeho součástí. (auto – benzín)
Chutě a vkus spotřebitelů
Důchody
Ceny substitutů a komplementů
Faktor očekávání změn ceny
Faktor setrvačnosti
Faktor času
Mechanismus nabídky a poptávky lze popsat jako proces, při kterém dochází k nepřetržitému přizpůsobování se. Tento vztah vyjadřuje graf tržní rovnováhy, ve kterém dojde ke spojení grafu nabídky a poptávky.
KONKURENCE
Neustálé střetávání a soutěž tržních subjektů na trhu. Konkurence je předpokladem pro fungování trhu.
Dokonalá konkurence
Založena na rovnosti podmínek všech subjektů na trhu. Žádný z účastníků nemůže ovlivnit cenu na trhu a mnoho firem vyrábí stejný produkt.
Nedokonalá konkurence
Ekonomické subjekty mohou ovlivňovat ceny.
Monopol – existence jediné firmy na trhu
Oligopol – firmy, produkující stejné výrobky a ovládají trh
Monopolistická konkurence – velké množství výrobců a firma má částečný vliv na cenu. Výrobky nejsou identické.
Monopson – na straně poptávky pouze jeden subjekt (nejčastěji stát), na straně nabídky je více subjektů