1. Tržní ekonomika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Tržní ekonomika
Trh – základní prvek tržního hospodářství
- dochází zde ke střetu NABÍDKY s POPTÁVKOU
Dělení trhu z územního hlediska:
Místní (př. Zelný trh)
Národní (př. Brazilská káva, argentinské maso)
Mezinárodní (př. ropa)
Subjekty trhu:
Firmy
Domácnosti
Stát
Selhání trhu
Trh je nejefektivnější ekonomický systém, ale v některých případech neplní své funkce.
Trh nepodá reálnou informaci o nákladech, nabídce a poptávce.
Ekonomické zdroje nejsou hospodárně využívány.
Stát má důvod pro zásah do ekonomiky.
Důvody selhání trhu
Veřejné statky a služby
Externality trhu
Nedokonalá konkurence
Takové, z nichž mají užitek všichni, nelze určit kolik za ně platit. Neplatiči nejsou ze spotřeby vyloučeni. Spotřeba statku nesnižuje dostupnost pro jiné osoby. Měly by zůstat co nejvíce neovlivněny trhem. Vhodné aby zajišťovala veřejná správa ze svých rozpočtů.
Obrana státu, zdravotnictví, školství, silniční síť, MHD, policie,…
Vedlejší účinky trhu na subjekty. Trhem určená cena správně neinformuje o nákladech nebo vedlejších dopadech spojených s výrobou a prodejem statku.
Kladné externality
Činnost jednoho subjektu zlepší situaci druhému subjektu, nevynakládajícímu snahu získat prospěch a nemusí jej hradit.
včelař a sadař (k sadaři se přistěhuje včelař, jeho včely opylují květy stromů sadaře a tím mu zvýší úrodu)
Záporné externality
Přesný opak kladných externalit, kdy místo prospěchu vznikají druhému subjektu náklady, které mu nikdo neuhradí. Vždy vyžadují zásah státu do ekonomiky – pokuty, sankce apod.
chemička a chovatel ryb (chemička vypouští do rybníka toxické látky, které způsobí, že část ryb uhyne)
V důsledku monopolu nebo oligopolu dochází k deformaci cen na úkor zákazníka (spotřebitele). Nesoutěží mezi sebou a můžou si diktovat ceny. Dochází k poškozování spotřebitele. Poskytuje méně statků za vyšší ceny. Stát pomocí antimonopolních zákonů zvyšuje konkurenci a vytvoří podmínky pro vstup nových prodejců – hlídá Úřad na ochranu hospodářské soutěže.
NABÍDKA
Množství statků a služeb, které výrobci dodají na trh při určité ceně. Jedná se o souhrn všech zamýšlených prodejů, se kterými ekonomické subjekty vstupují na trh.
Individuální nabídka – nabídka jednoho výrobce (např. Ford)
Tržní (dílčí nabídka) - nabídka všech výrobců na trhu u konkrétního zboží (např. nabídka kávy)
Agregátní nabídka – jedná se o souhrn veškerého nabízeného zboží na agregátním trhu
Zákon rostoucí nabídky – s rostoucí cenou stoupá množství vyrobených (nabízených) statků
P = cena
Q = množství
S = nabídka (Supply)
POPTÁVKA
Množství služeb nebo zboží, které jsou kupující ochotni za určitou cenu koupit. Je to souhrn všech zamýšlených koupí, se kterými přichází kupující na trh.