19. Trh, tržní ekonomika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Druhy nabídky:
INDIVIDUÁLNÍ – nabídka jednoho výrobku od jednoho prodávajícího
DÍLČÍ – nabídka jednoho výrobku od všech prodávajících
AGREGÁTNÍ – nabídka všech výrobků od všech prodávajících
Faktory ovlivňující nabídku:
RŮST CENY ZBOŽÍ A SLUŽEB – prodejce zvýší ceny
VSTUP NOVÝCH VÝROBKŮ DO ODVĚTVÍ – růst nabídky nového výrobku
NÁKLADY NA VÝROBU – zvýší se ceny - nabídka roste
ZMĚNY VÝROBNÍCH PODMÍNEK – změna výrobního materiálu
ZÁSAHY STÁTU – změna DPH, státní zakázky
Poptávka = množství zboží a služeb, které jsou kupující ochotní nakoupit za určitou cenu
- zákon klesající poptávky = s rostoucí cenou, klesá poptávané množství
Druhy poptávky:
INDIVIDUÁLNÍ – poptávka jednoho kupujícího po jednom výrobku
DÍLČÍ – poptávka všech kupujících po jednom výrobku
AGREGÁTNÍ – poptávka všech kupujících po všech výrobcích
Faktory ovlivňující poptávku:
RŮST CENY ZBOŽÍ A SLUŽEB
VÝŠE DŮCHODU (PŘÍJMU) DOMÁCNOSTI
ZMĚNA CEN KOMPLEMENTŮ A SUBSTITUTŮ
komplement = statek, jehož spotřeba souvisí s druhým statkem
substitut = výrobky, kterými lze nahradit jiný výrobek
Cena – částka, za kterou jsou zboží nebo služby nabízeny a prodávány
- ceny statků určuje jejich užitečnost a dostupnost
faktory ovlivňující výši cenu: vztah nabídky a poptávky na trhu, náklady, ceny konkurence
Struktura trhu, dokonalá konkurence, nedokonalá konkurence a její formy.
Struktura trhu
- je dána souborem podmínek, které na trhu převládají - podstatné faktory:
počet firem, které na trhu působí
velikost firem a jejich ekonomická síla
povaha výrobku
podmínky vstupu a výstupu z odvětví
Konkurence = soutěžení
1. konkurence napříč trhem - výrobci chtějí prodat výrobky s co největší cenou a spotřebitelé chtějí nakoupit co nejvíce zboží za cenu co nejnižší
2. konkurence na straně poptávky - každý spotřebitel chce zakoupit co nejvíce a co nejlevněji
- její význam roste v situaci, kdy poptávka převyšuje nabídku
3. konkurence na straně nabídky - soutěžení mezi prodávajícími
- každý výrobce chce na trhu prodat co nejvíce svých výrobků za co nejvyšší cenu
Dokonalá konkurence
- na určitém trhu existuje soutěž mnoha dodavatelů, kteří mají stejné produkty, nikdo nemá významnější podíl a větší přehled o trhu (zemědělské výrobky)
- abstraktní pojem, neexistuje
- firmy usilují o maximální zisk -> snižovat náklady
- výrobce nemůže ovlivnit poptávku po svých výrobcích a tedy ani tržní cenu
Dokonalosti - min. náklady na výrobu - výrobní efektivnost
Nedokonalá konkurence
- monopolistické konkurence – oligopol – monopol
1. Monopolistická konkurence = velká skupina
- soutěží spolu více podniků, jejichž produkty nejsou úplně stejné (druhy bot)
- podobá se dokonalé konkurenci
- mnoho výrobců jednoho výrobku s malou ekonomickou silou
- trh, na který je volný vstup