Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




19. Trh, tržní ekonomika

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (24.21 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Druhy nabídky:
INDIVIDUÁLNÍ – nabídka jednoho výrobku od jednoho prodávajícího

DÍLČÍ – nabídka jednoho výrobku od všech prodávajících

AGREGÁTNÍ – nabídka všech výrobků od všech prodávajících

Faktory ovlivňující nabídku:
RŮST CENY ZBOŽÍ A SLUŽEB – prodejce zvýší ceny

VSTUP NOVÝCH VÝROBKŮ DO ODVĚTVÍ – růst nabídky nového výrobku

NÁKLADY NA VÝROBU – zvýší se ceny - nabídka roste

ZMĚNY VÝROBNÍCH PODMÍNEK – změna výrobního materiálu

ZÁSAHY STÁTU – změna DPH, státní zakázky

Poptávka = množství zboží a služeb, které jsou kupující ochotní nakoupit za určitou cenu
- zákon klesající poptávky = s rostoucí cenou, klesá poptávané množství

Druhy poptávky:
INDIVIDUÁLNÍ – poptávka jednoho kupujícího po jednom výrobku

DÍLČÍ – poptávka všech kupujících po jednom výrobku

AGREGÁTNÍ – poptávka všech kupujících po všech výrobcích

Faktory ovlivňující poptávku:
RŮST CENY ZBOŽÍ A SLUŽEB

VÝŠE DŮCHODU (PŘÍJMU) DOMÁCNOSTI

ZMĚNA CEN KOMPLEMENTŮ A SUBSTITUTŮ

komplement = statek, jehož spotřeba souvisí s druhým statkem
substitut = výrobky, kterými lze nahradit jiný výrobek

Cena – částka, za kterou jsou zboží nebo služby nabízeny a prodávány
- ceny statků určuje jejich užitečnost a dostupnost

faktory ovlivňující výši cenu: vztah nabídky a poptávky na trhu, náklady, ceny konkurence

Struktura trhu, dokonalá konkurence, nedokonalá konkurence a její formy.
Struktura trhu
- je dána souborem podmínek, které na trhu převládají - podstatné faktory:

  • počet firem, které na trhu působí

  • velikost firem a jejich ekonomická síla

  • povaha výrobku

  • podmínky vstupu a výstupu z odvětví

Konkurence = soutěžení
1. konkurence napříč trhem - výrobci chtějí prodat výrobky s co největší cenou a spotřebitelé chtějí nakoupit co nejvíce zboží za cenu co nejnižší

2. konkurence na straně poptávky - každý spotřebitel chce zakoupit co nejvíce a co nejlevněji
- její význam roste v situaci, kdy poptávka převyšuje nabídku

3. konkurence na straně nabídky - soutěžení mezi prodávajícími
- každý výrobce chce na trhu prodat co nejvíce svých výrobků za co nejvyšší cenu

Dokonalá konkurence

- na určitém trhu existuje soutěž mnoha dodavatelů, kteří mají stejné produkty, nikdo nemá významnější podíl a větší přehled o trhu (zemědělské výrobky)
- abstraktní pojem, neexistuje
- firmy usilují o maximální zisk -> snižovat náklady
- výrobce nemůže ovlivnit poptávku po svých výrobcích a tedy ani tržní cenu
Dokonalosti - min. náklady na výrobu - výrobní efektivnost

Nedokonalá konkurence
- monopolistické konkurence – oligopol – monopol

1. Monopolistická konkurence = velká skupina
- soutěží spolu více podniků, jejichž produkty nejsou úplně stejné (druhy bot)
- podobá se dokonalé konkurenci
- mnoho výrobců jednoho výrobku s malou ekonomickou silou
- trh, na který je volný vstup

Témata, do kterých materiál patří