19. Trh, tržní ekonomika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2. Oligopol = malá skupina
- určitý trh ovládá pouze několik podniků (výroba aut), dodavatelé mají větší volnost ve stanovení ceny, jsou schopni bránit se vstupu do odvětví ostatním
- vyšší N (nejsou motivování je snižovat)
- je náchylný ke kartel. dohodám (nelegální, dohoda výrobců o cenách, o kvótách, o rozdělení trhu)
3. Monopol
- příslušný trh ovládá pouze 1 dodavatel a spotřebitelé nemají žádnou jinou volbu (byly to např. České dráhy)
- může rozhodovat o výši ceny a velikosti vyráběného výstupu
- k produktu odvětví neexistují blízké substituty
- proč je na trhu 1 firma?
· ostatní vstoupit nechtějí nebo nemohou, výsadní právo výroby, patenty, kontrola zdrojů
Problémy spojené s fungováním trhu. Externality, veřejné statky
Tržní selhání
= okolnosti zabraňující tržnímu mechanismu efektivně rozdělovat zdroje
- příčiny: nedokonalá konkurence – především monopolní síla
externality
veřejné statky
Externality
= vedlejší subjekty výroby nebo spotřeby, tzv. efekt.přelévání
- vznikají, pokud výroba nebo spotřeba 1 subjektu způsobuje nezamýšlené N nebo přínosy jiným subjektům (aniž by za to bylo placeno)
- mezi spotřebiteli, mezi výrobci, nebo mezi spotřebiteli a výrobci
- 2 druhy – kladné a záporné
Veřejné statky
- Přinášejí prospěch širokému okruhu osob
Nevylučitelné
- V užívání statku nelze ostatním lidem účinně zabránit- Problém tzv. černého pasažéra
Nerivalitní
- Užitek pramenící určité osobě z využívání tohoto statku nesnižuje fakt, že daný statek využívá současně někdo jiný- Př: Obrana země, základní vědecký výzkum, veřejné sociální programy