Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Konkurence

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (71 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

7. + 8. + 9.

Konkurence

= proces střetávání různých většinou protichůdných zájmů tržních subjektů;

je podmínkou pro správné fungování trhu; má-li existovat konkurenční

prostředí musí se trhu zúčastnit alespoň dva tržní subjekty

1) konkurence napříč trhem = konkurence mezi nabídkou a poptávkou

2) konkurence na straně poptávky = konkurují si poptávající(nedostatek

zboží = roste konkurence)

3) konkurence na straně nabídky = konkurence mezi vyrábějícími

a) cenová = konkurují si cenou

b) necenová = lepší kvalita výrobků;

širší podmínky prodeje;

reklama; dobré jméno

firmy(GOOD WILL)

Dělení konkurence podle charakteru tržního prostředí:

1) konkurence dokonalá = teoretický příklad(všichni mají stejné podmínky);

co se týče výrobců, každý dodává pouze část

celkové nabídky; volný vstup do odvětví; výrobky

jsou všechny stejné

- jednotlivec na trhu nemůže ovlivnit tržní cenu

→ PRICE TAKER (cenový příjemce)

→ platí pro jednu firmu

→ platí pro celé odvětví

Př.Firma vyrábí v podmínkách dokonalé konkurence. Má denní příjem TR= 10000

Kč. Na této úrovni firma maximalizuje zisk.

AC=20 Kč

MC=40 Kč

AVC=15 Kč

Q=?

TP=? (celkový zisk)

a) TR=P*Q

10000=40*Q

Q= 250

b) zisk=TC-TR

(P-AC)*Q

(40-20)*250=5000

- platí pro dokonalou i nedokonalou k.

zlaté pravidlo maximalizace zisku

- dokonalá konkurence vykazuje : a) výrobní efektičnost (=minimalizace

nákladů pro vyšší

zisk)

b) alokační (=všichni spotřebitelé na trhu

jsou spokojeni)

Předpoklady modelu dokonalé konkurence:

1. - na každém trhu existuje velký počet kupujících a prodávajících,

z nichž žádný není natolik silný, aby mohl ovlivňovat cenu nebo

output odvětví

2. - všechny statky jsou homogení

3. - na všechny trhy je volný vstup a výstup

4. - všichni výrobci a spotřebitelé mají dokonalé informace o cenách

a množstvích směnňovaných na trhu

5. - firmy usilují o maximalizaci zisku, spotřebitelé o maximalizaci

uspokojení svých potřeb

pozn: Někteří autoři zdůrazňují volný přístup firem k informacím o

technologii

Může dojít k situaci kdy firma v dokonalé konkurenci přejímá cenu (price taker). Její rozhodování se v takovém případě omezuje na rozhodování o objemu outputu a o množství inputů, které hodlá koupit.

2) konkurence nedokonalá = v centru pozornosti od třicátých let

a) MONOPOLNÍ (monopolistická)

b) OLIGOPOL

c) MONOPOL

ada) – v odvětví hodně malých výrobců; jeden výrobce neovlivňuje celkovou

tržní situaci; výrobky jsou podobné; výrobce si určuje cenu;

nejjemnější forma nedokonalé konkurence; je nejvíce výrobně a

alokačně efektivní; blíží se monopolu tím, že si určují cenu a

dokonalé konkurenci tím, že je jich hodně a mají podobné výrobky

(jsou SUBSTITUTY)

adb) – na trhu působí několik málo velkých firem, které jsou na sobě

závislé; značné bariéry vstupu

Témata, do kterých materiál patří