Konkurence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- oligopol typu A → výrobek je identický (benzínky)
- oligopol typu B → výrobek je diferencovaný (letecké společnosti)
Cournotův model (CM)
- je založen na předpokladu, že v odvětví existují pouze dvě firmy (tzv.DUOPOL), vyrábějící homogenní produkt.
Východiskem CM je představa, že 1.firma považuje při svém rozhodování o velikosti outputu, output 2.firmy za konstantní. Čili, že každá z firem v duopolu předpokládá, že její konkurent nebude reagovat na změnu jejího produktu směnou svého vlastního outputu.
Model se zalomenou poptávkovou křivkou
- tento model vznikl jako reakce na potřebu vysvětlit tendenci ke strnulým (rigidním) cenám, které se projevovaly na některých oligopolních trzích. Základem tohoto modelu je myšlenka že pokud jedna z firem oligopolu sníží cenu, učiní tak i ostatní firmy. Pokud však jedna z firem přistoupí ke zvýšení ceny, ostatní firmy tento krok nenásledují.
Oligopol s dominantní firmou
- typická dominantní firma je představována vertikálně integrovanou společností, jejímž jedinými konkurenty jsou četné menší firmy na tzv. konkurenčním okraji, neschopné svými rozhodnutími o outputu či ceně zásadně ovlivnit trh. Vzácněji je dominantní firma v odvětví doplněna několika středními firmami a větším množstvím malých firem. Podstatné je, že firmy nacházející se na konkurenčním okraji se chovají jako dokonale konkurenční firmy: za cenu určenou dominantní firmou mohou prodat jakýkoliv objem outputu a jejich individuální poptávková křivka je proto při dané ceně horizontální.
Oligopol s cenovým vůdcem
- cenová politika firem v oligopolu může být koordinována i v případě, že neexistuje jedna dominantní firma. V postavení cenového vůdce, jehož cenovou politiku sledují ostatní firmy oligopolu, může být firma, která je největší v odvětví, má nejnižší náklady, má tradici, zvučné jméno apod.
Vzájemná závislost firem, typická pro oligopolní tržní strukturu, nutí každého z výrobců v odvětví pečlivě zvažovat jednak svou vlastní strtegii, jednak reakci ostatních firem v odvětví na svá vlastní rozhodnutí. Proto se při určování nejlepší aktivity dané firmy a jejich konkurentů tzv. optimální řešení konfliktu mezi zájmy firem v oligopolu.
adc) – nejvyostřenější forma konkurence(TELECOM); jedna firma, která má
výhodu; výsadní postavení subjektu, který má výhodu v určité oblasti
trhu
Charakteristické znaky monopolu:
1.činnost jediného výrobce v odvětví
2.existence překážek ve vstupu do odvětví
3.výroba diferencovaného produktu
4.individuální a tržní poptávka je totožná
1.Přirozený monopol
případ, kdy tržní poptávku může uspokojovat pouze jedna firma s nižšími náklady, než kdyby bylo v odvětví více menších firem(výtěz cennové války)
2.Kontrola zdrojů, nezbytných pro výrobu, jednou firmou