Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Konkurence

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (71 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

např. firma ALCOA - před 2.sv.v. kontrolovala všechny zdroje bauxitu a byla proto jediným výrobcem hliníku v USA

3.V důsledku mimotržních okolností, nejčastěji v důsledku zásahu státu do ekonomiky

stát může udělit určité firmě právo vyrábět určitý statek, respektive prodávat ho v určité oblasti. "Cenou", kterou firma za takto udělené výhradní právo platí, bývá zpravidla její souhlas s regulačními opatřeními státu, týkajícími se jejího chování

4.Právní restrikce v podobě patentů, ochrany práv autorů apod.

Cenová diskriminace

- podstatou je prodej rozdílného množství stejného zboží za různé ceny.

Podsatou cenové diskriminacec je, že se jedná o stanovení různých

cen(různým spotř. nebo různých množství) z jiných než nákladových příčin.

- v praxi je tato forma používána nejčastěji. Pro její realizaci jsou nutné

následující podmínky:

a) musí existovat kritérium rozdělení spotřebitelů

do různých skupin

b) není možný vzájemný prodej mezi spotřebiteli,

protože pak by někdo ze skupiny s nízkou cenou

mohl prodávat produkt někomu ze skupiny s vyšší

cenou, což by vedlo ke stírání rozdílů mezi

cenami

- tento typ cenové diskriminace může například uplatnit kino v podobě

zlevněných vstupenek pro důchodce na dopolední představení, ale nikoliv

prodejna knih.

Dokonalá cenová diskriminace 1. stupně: - teoretická situace diskriminace podle spotřebitelů, kdy je monopol schopen stanovit každému spotřebiteli maximální cenu za každou koupenou jednotku. Tím získává pro sebe celý přebytek spotřebitele.

Př: Monopol prodává čtyřem kupujícím, z nichž každý je ochoten zaplatit za

1 jednotku daného statku různou cenu: 1. – 4 Kč,-

2. – 3 Kč,-

3. – 2 Kč,-

4. – 1 Kč,-

Pokud chce monopol uspokojit všechny čtyři spotřebitele aniž by použil cenovou diskriminaci, stanoví pro všechny spotřebitele jednotnou cenu 1 Kč, takže jejich celkový příjem bude 4 Kč ⇒ přebytek 1.spotřebitele = 3 Kč; 2. = 2 Kč; 3. = 1 Kč, to znamená, že celkový přebytek spotřebitele bude 6 Kč.

Jestliže monopol použije cenovou diskriminaci 1. stupně a každému spotřebiteli bude prodávat za jinou cenu, pak bude jeho TR = 10 Kč a přebitek spotřebitele bude nulový.

Co může způsobi výrazný pokles či zánik monopolní síly

1.změna preferencí

2.většina výrobků má substituty, které mohou produkt monopolu

nahradit

Monopol neznamená časově neomezený monopol, ale pouze zdůraznění přítomnosti jediného výrobce v odvětví. Není-li jediná firma v odvětví mimoekonomicky chráněna, pak po určité době o svou výsadu přirozeně přijde.

Trhy nedokonalé konkurence

Vlastnické formy firem = sdružování podniků k provozování podnikatelské

činnosti má různé podoby; uskutečňuje se na

základě písemné smlouvy, která zahrnuje obchodní

název firmy, jména společníků, předmět činnosti,

Témata, do kterých materiál patří