Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Prodejní činnost

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (51.14 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

19. PRODEJNÍ ČINNOST

Prodejní činnost zahrnuje veškeré činnosti, které souvisí s prodejem výrobků nebo služeb. Začíná průzkumem trhu, pokračuje plánováním prodeje, sjednáváním objednávek a jednáním s odběrateli. Dalším krokem je skladování a expedice výrobků, splnění dodávky a fakturace.

PLÁNOVÁNÍ PRODEJE – plán prodeje stanoví:

a) jaké množství jednotlivých druhů zboží chceme prodat; vycházíme z:

→ požadavků odběratelů – tedy z již uzavřených smluv

→ předpovědí poptávky – u stabilně prodávaných druhů předpokládáme obdobnou velikost prodeje jako v minulosti; tyto odhady doplňujeme statistikou prodeje a sledujeme, zda se prodej v některé oblasti či u některého druhu zvyšuje nebo snižuje

b) kdo bude prodávat – jaké distribuční cesty využijeme, jaké útvary a osoby budou za plán odpovědné

c) kdy se bude prodávat – v jakém období, kdy zahájíme prodej nových produktů; součástí je plán prodejních akcí

PRŮBĚH OBCHODNÍHO PŘÍPADU

PŘÍPRAVA OBCHODNÍHO PŘÍPADU PŘI PRODEJI DO ZAHRANIČÍ – protože na území EU platí principy společného trhu, je podstatný rozdíl v obchodování:

  • mimo EU, kdy se jedná o vývoz a dovoz; zboží překračuje hranice státu a provádí se proclení dodávky

  • v rámci EU, kdy se nejedná o vývoz a dovoz; v tomto případě funguje jednotný vnitřní trh, tedy víceméně volný pohyb zboží; odpadá proclení dodávky, pro výrobky platí jednotné normy, takže odpadají i technické, hygienické či veterinární bariéry; nicméně obchod probíhá o něco složitěji než uvnitř země

PRŮZKUM TRHU

  • průzkum trhu je obdobný jako při prodeji v tuzemsku, je ale rozsáhlejší

  • je třeba navíc získat informace o:

    • zemi – jaká je hospodářská a politická situace, popř. jaké jsou podmínky pro proclení; v některých zemích mohou být silné i nelegální struktury, s jejichž vlivem je třeba počítat

    • místních obyvatelích – jaké je jejich složení podle povolání, věku, národnosti, kupní síly apod., neboť tyto charakteristiky umožní odhadnout velikost prodeje; zároveň je potřebné znát národní zvláštnosti, které napoví, jak si počínat při obchod. jednání

    • zboží – jaké jsou parametry produktů na místním trhu, zda náš výrobek nebude potřebovat úpravy, aby vyhovoval místním podmínkám (např. volant vpravo při dodávkách automobilů do Anglie)

MARKETINGOVÝ MIX

  • produkt – produkt přizpůsobíme zahraničním zvyklostem a potřebám, případně ověříme, zda bude v jiné zemi prodejný

  • cena – aplikujeme jako v tuzemsku nákladový a marketingový přístup

  • distribuce – používáme obvyklé prodejní cesty

  • propagace – nejlépe je svěřit ji místní agentuře, která ji přizpůsobí místním podmínkám; v rámci EU se ale také často využívá stejná reklama, kterou pouze přeložíme do místního jazyka

KDO PROVÁDÍ VLASTNÍ PRODEJ

Témata, do kterých materiál patří