Prodejní činnost
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
19. PRODEJNÍ ČINNOST
Prodejní činnost zahrnuje veškeré činnosti, které souvisí s prodejem výrobků nebo služeb. Začíná průzkumem trhu, pokračuje plánováním prodeje, sjednáváním objednávek a jednáním s odběrateli. Dalším krokem je skladování a expedice výrobků, splnění dodávky a fakturace.
PLÁNOVÁNÍ PRODEJE – plán prodeje stanoví:
a) jaké množství jednotlivých druhů zboží chceme prodat; vycházíme z:
→ požadavků odběratelů – tedy z již uzavřených smluv
→ předpovědí poptávky – u stabilně prodávaných druhů předpokládáme obdobnou velikost prodeje jako v minulosti; tyto odhady doplňujeme statistikou prodeje a sledujeme, zda se prodej v některé oblasti či u některého druhu zvyšuje nebo snižuje
b) kdo bude prodávat – jaké distribuční cesty využijeme, jaké útvary a osoby budou za plán odpovědné
c) kdy se bude prodávat – v jakém období, kdy zahájíme prodej nových produktů; součástí je plán prodejních akcí
PRŮBĚH OBCHODNÍHO PŘÍPADU
PŘÍPRAVA OBCHODNÍHO PŘÍPADU PŘI PRODEJI DO ZAHRANIČÍ – protože na území EU platí principy společného trhu, je podstatný rozdíl v obchodování:
mimo EU, kdy se jedná o vývoz a dovoz; zboží překračuje hranice státu a provádí se proclení dodávky
v rámci EU, kdy se nejedná o vývoz a dovoz; v tomto případě funguje jednotný vnitřní trh, tedy víceméně volný pohyb zboží; odpadá proclení dodávky, pro výrobky platí jednotné normy, takže odpadají i technické, hygienické či veterinární bariéry; nicméně obchod probíhá o něco složitěji než uvnitř země
PRŮZKUM TRHU
průzkum trhu je obdobný jako při prodeji v tuzemsku, je ale rozsáhlejší
je třeba navíc získat informace o:
zemi – jaká je hospodářská a politická situace, popř. jaké jsou podmínky pro proclení; v některých zemích mohou být silné i nelegální struktury, s jejichž vlivem je třeba počítat
místních obyvatelích – jaké je jejich složení podle povolání, věku, národnosti, kupní síly apod., neboť tyto charakteristiky umožní odhadnout velikost prodeje; zároveň je potřebné znát národní zvláštnosti, které napoví, jak si počínat při obchod. jednání
zboží – jaké jsou parametry produktů na místním trhu, zda náš výrobek nebude potřebovat úpravy, aby vyhovoval místním podmínkám (např. volant vpravo při dodávkách automobilů do Anglie)
MARKETINGOVÝ MIX
produkt – produkt přizpůsobíme zahraničním zvyklostem a potřebám, případně ověříme, zda bude v jiné zemi prodejný
cena – aplikujeme jako v tuzemsku nákladový a marketingový přístup
distribuce – používáme obvyklé prodejní cesty
propagace – nejlépe je svěřit ji místní agentuře, která ji přizpůsobí místním podmínkám; v rámci EU se ale také často využívá stejná reklama, kterou pouze přeložíme do místního jazyka
KDO PROVÁDÍ VLASTNÍ PRODEJ