Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




řízení podniku a management

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (608.97 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

14. Řízení podniku a management

MANAGEMENT

= usměrňování činností a výrobních faktorů tak, aby byly zajištěny všechny činnosti podniku a dosaženo určitých cílů

= v přeneseném významu skupina řídících pracovníků

= vědní disciplína

ÚROVNĚ ŘÍZENÍ

  1. Vrcholový management (top management)

  • Nejvýše postavení řídící pracovníci

  • Ředitelé, prezidenti, náměstci

  • Jejich úkolem je koncepční a dlouhodobé řízení (strategické řízení)

  1. Střední management

  • Vedoucí různých útvarů podniku

  • Vedoucí oddělení marketingu, vedoucí obchodního oddělení

  • Podřízení vrcholovému vedení a zároveň nadřízení nižšího managementu

  • Jejich úkolem je spíše než strategické operativní řízení (kratší časový úsek)

  1. Nižší management

  • Manažeři na nejnižším stupni

  • Mistři dílny, vedoucí jídelny …

  • Přímí nadřízení zaměstnanců

  • Jejich úkolem je krátkodobé (operativní) řízení

  • Znalost detailů a schopnost řešit každodenní dílčí problémy

  • Označováni taky jako management první linie

MANAGER

= člověk, jehož rolí je působit na jiné lidi, přitom vykonává různé funkce – plánuje úkoly, organizuje, vede

Dovednosti a vlastnosti managera

  • Tvrdé vlastnosti (hard skills) – formální vzdělání, které získává během studia i pracovního života

např. technická odbornost, znalost daní, práva nebo jazykové kompetence

  • Měkké vlastnosti (soft skills) – chování managera, tedy jeho interní personální dovednosti

např. umění komunikace, řešení konfliktů, schopnost vyjednávání, ovlivňování lidí

SLOŽKY MANAGEMENTU – MANAŽERSKÉ FUNKCE

  1. PLÁNOVÁNÍ

= stanovení cílů a hledání cest a prostředků k jejich splnění v určitém čase

  • Plánování je zaměřeno na budoucnost

  • Prostředkem plánování je plán

Stanovení cílů → doporučuje se, aby byly cíle vymezeny tak, že jsou SMART, což znamená:

Specific → cíle mají být konkrétní

Measurable → dosažení či nedosažení cílů by mělo být měřitelné

Agreed → musí být odsouhlasené i ze strany těch, kdo je budou plnit

Realistic → cíle by měly být reálně dosažitelné

Timed → cíle by měly být časově určené

Rozdělení plánů:

  • Podle toho, jaká úroveň řízení plánování realizuje, se plány dělí na:

  1. Strategické plány

  • Stanovují základní zaměření (koncepci) podniku

  • Na strategické plánování musí navazovat plány taktické

  • Vypracovává je vrcholový management

  • Musí vycházet z vize podniku

  • Doba, na kterou se stanovují se liší podle toho o jaký druh podnikání se jedná (podle toho jak je odvětví dynamické, jak rychle mění podmínky)

Obsah strategického plánu:

  • Poslání podniku, hlavní cíle podniku

  • Součástí bývá SWOT analýza = analýza silných a slabých stránek podnik, příležitostí a hrozeb

  • Silné a slabé stránky – vnitřní faktory

  • Příležitosti a hrozby – vnější faktory

Témata, do kterých materiál patří