řízení podniku a management
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
14. Řízení podniku a management
MANAGEMENT
= usměrňování činností a výrobních faktorů tak, aby byly zajištěny všechny činnosti podniku a dosaženo určitých cílů
= v přeneseném významu skupina řídících pracovníků
= vědní disciplína
ÚROVNĚ ŘÍZENÍ
Vrcholový management (top management)
Nejvýše postavení řídící pracovníci
Ředitelé, prezidenti, náměstci
Jejich úkolem je koncepční a dlouhodobé řízení (strategické řízení)
Střední management
Vedoucí různých útvarů podniku
Vedoucí oddělení marketingu, vedoucí obchodního oddělení
Podřízení vrcholovému vedení a zároveň nadřízení nižšího managementu
Jejich úkolem je spíše než strategické operativní řízení (kratší časový úsek)
Nižší management
Manažeři na nejnižším stupni
Mistři dílny, vedoucí jídelny …
Přímí nadřízení zaměstnanců
Jejich úkolem je krátkodobé (operativní) řízení
Znalost detailů a schopnost řešit každodenní dílčí problémy
Označováni taky jako management první linie
MANAGER
= člověk, jehož rolí je působit na jiné lidi, přitom vykonává různé funkce – plánuje úkoly, organizuje, vede
Dovednosti a vlastnosti managera
Tvrdé vlastnosti (hard skills) – formální vzdělání, které získává během studia i pracovního života
např. technická odbornost, znalost daní, práva nebo jazykové kompetence
Měkké vlastnosti (soft skills) – chování managera, tedy jeho interní personální dovednosti
např. umění komunikace, řešení konfliktů, schopnost vyjednávání, ovlivňování lidí
SLOŽKY MANAGEMENTU – MANAŽERSKÉ FUNKCE
PLÁNOVÁNÍ
= stanovení cílů a hledání cest a prostředků k jejich splnění v určitém čase
Plánování je zaměřeno na budoucnost
Prostředkem plánování je plán
Stanovení cílů → doporučuje se, aby byly cíle vymezeny tak, že jsou SMART, což znamená:
Specific → cíle mají být konkrétní
Measurable → dosažení či nedosažení cílů by mělo být měřitelné
Agreed → musí být odsouhlasené i ze strany těch, kdo je budou plnit
Realistic → cíle by měly být reálně dosažitelné
Timed → cíle by měly být časově určené
Rozdělení plánů:
Podle toho, jaká úroveň řízení plánování realizuje, se plány dělí na:
Strategické plány
Stanovují základní zaměření (koncepci) podniku
Na strategické plánování musí navazovat plány taktické
Vypracovává je vrcholový management
Musí vycházet z vize podniku
Doba, na kterou se stanovují se liší podle toho o jaký druh podnikání se jedná (podle toho jak je odvětví dynamické, jak rychle mění podmínky)
Obsah strategického plánu:
Poslání podniku, hlavní cíle podniku
Součástí bývá SWOT analýza = analýza silných a slabých stránek podnik, příležitostí a hrozeb
Silné a slabé stránky – vnitřní faktory
Příležitosti a hrozby – vnější faktory