Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




řízení podniku a management

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (608.97 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Taktické plány

  • Stanovují konkrétní postupy k realizaci cílů

  • Střednědobé (cca 1-2 roky)

  • Obvykle se sestavují podle jednotlivých útvarů podniku

  • Např. marketingový plán

  1. Operativní plány

  • Na nejkratší dobu (měsíc, týdny, dny)

  • Úkolem je stanovit jednotlivým součástem podniku konkrétní úkoly

  • Např. plán prodeje, plán výroby a nákupu, rozpočty N

  1. ORGANIZOVÁNÍ

  • Aby podnik mohl naplnit cíle, musí svou činnost organizovat

  • Úkolem organizování je určit:

  • Jak budou organizovány opakované činnosti

  • Jak bude organizace (podnik) vnitřně uspořádána

Delegování pravomocí

  • Znamená přenesení úkolů nebo přesně vymezených kompetencí na jinou osobu nebo organizační útvar

  • Delegují se:

    • Většinou rutinní úkoly nebo práce, které se často opakují

    • Dílčí úkoly v rámci velkého úkolu

Organizační struktury

  • Představují vnitřní uspořádání organizace

  • Graficky: organizační schéma

  • Základní rozdělení organizací:

    1. Úseková struktura

  • Organizační jednotky rozděleny podle činností, kterými se firma zabývá

  • Dalšími úseky mohou být například úsek personální, marketingový, technický

    1. Výrobková struktura

  • Převážně ve firmách, které se zabývají výrobou několika typů výrobků a pro svou práci považují za nejdůležitější dokonalou znalost každého z nich

    1. Regionální struktura

  • Využívá se u obchodních firem, které pro svou práci považují za nejdůležitější znalost specifik lokálních trhů

    1. Zákaznická struktura

  • Používá se v bankovnictví, základní jednotky jsou sestaveny podle specifických potřeb jednotlivých skupin klientů

Organizační struktury znázorňující rozdělení pravomoci a odpovědnosti:

  1. Liniová struktura

  • Každý podřízený má jasně přiděleného nadřízeného → příkazy přijímá pouze od něho

  • Výhody: jasné kompetence a jednoduché vztahy podřízenosti a nadřízenosti

  • Nevýhody: „dlouhé cesty“ mezi řídícími místy → horší komunikace

  • Použití: státní správa, případně malé podniky

  1. Funkcionální struktura

  • Zaměstnanci podléhají několika nadřízeným

  • Každý nadřízený je specialistou ve svém oboru → dává příkazy za svůj obor

  • Podnik má ředitele a např. výrobního, ekonomického, personálního náměstka

  • Výhody: příkazy ze specializovaných kompetentních míst, krátké komunikační cesty, pružnost při řešení problémů

  • Nevýhody: konflikty typu „kdo má jakou pravomoc“, nebezpečí rozporuplných příkazů

  1. Liniově-štábní struktura

  • V této struktuře je zřizován tzv. štáb, který poskytuje podporu vedoucímu

  • Štábní útvar – sekretariát, kontrolní, právní …

  • Tyto útvary většinou nemají rozhodovací pravomoc

  • Štábní pracovníci doplňují liniovou strukturu → platí zásada jediného nadřízeného

  • Výhody: jako u liniové struktury, kvalitnější rozhodování

  • Nevýhody: konflikty mezi linií a štábem, nebezpečí nekontrolovatelného růstu počtu štábních útvarů

Témata, do kterých materiál patří