řízení podniku a management
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Taktické plány
Stanovují konkrétní postupy k realizaci cílů
Střednědobé (cca 1-2 roky)
Obvykle se sestavují podle jednotlivých útvarů podniku
Např. marketingový plán
Operativní plány
Na nejkratší dobu (měsíc, týdny, dny)
Úkolem je stanovit jednotlivým součástem podniku konkrétní úkoly
Např. plán prodeje, plán výroby a nákupu, rozpočty N
ORGANIZOVÁNÍ
Aby podnik mohl naplnit cíle, musí svou činnost organizovat
Úkolem organizování je určit:
Jak budou organizovány opakované činnosti
Jak bude organizace (podnik) vnitřně uspořádána
Delegování pravomocí
Znamená přenesení úkolů nebo přesně vymezených kompetencí na jinou osobu nebo organizační útvar
Delegují se:
Většinou rutinní úkoly nebo práce, které se často opakují
Dílčí úkoly v rámci velkého úkolu
Organizační struktury
Představují vnitřní uspořádání organizace
Graficky: organizační schéma
Základní rozdělení organizací:
Úseková struktura
Organizační jednotky rozděleny podle činností, kterými se firma zabývá
Dalšími úseky mohou být například úsek personální, marketingový, technický
Výrobková struktura
Převážně ve firmách, které se zabývají výrobou několika typů výrobků a pro svou práci považují za nejdůležitější dokonalou znalost každého z nich
Regionální struktura
Využívá se u obchodních firem, které pro svou práci považují za nejdůležitější znalost specifik lokálních trhů
Zákaznická struktura
Používá se v bankovnictví, základní jednotky jsou sestaveny podle specifických potřeb jednotlivých skupin klientů
Organizační struktury znázorňující rozdělení pravomoci a odpovědnosti:
Liniová struktura
Každý podřízený má jasně přiděleného nadřízeného → příkazy přijímá pouze od něho
Výhody: jasné kompetence a jednoduché vztahy podřízenosti a nadřízenosti
Nevýhody: „dlouhé cesty“ mezi řídícími místy → horší komunikace
Použití: státní správa, případně malé podniky
Funkcionální struktura
Zaměstnanci podléhají několika nadřízeným
Každý nadřízený je specialistou ve svém oboru → dává příkazy za svůj obor
Podnik má ředitele a např. výrobního, ekonomického, personálního náměstka
Výhody: příkazy ze specializovaných kompetentních míst, krátké komunikační cesty, pružnost při řešení problémů
Nevýhody: konflikty typu „kdo má jakou pravomoc“, nebezpečí rozporuplných příkazů
Liniově-štábní struktura
V této struktuře je zřizován tzv. štáb, který poskytuje podporu vedoucímu
Štábní útvar – sekretariát, kontrolní, právní …
Tyto útvary většinou nemají rozhodovací pravomoc
Štábní pracovníci doplňují liniovou strukturu → platí zásada jediného nadřízeného
Výhody: jako u liniové struktury, kvalitnější rozhodování
Nevýhody: konflikty mezi linií a štábem, nebezpečí nekontrolovatelného růstu počtu štábních útvarů