Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




řízení podniku a management

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (608.97 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Netýká se jen plánů, kontrola zjišťuje i dodržování nařízení, norem apod.

  1. Zjišťuje příčiny, proč došlo k odchylce a navrhuje nápravu

  • Poskytuje zpětnou vazbu pro management

  • Výsledkem kontroly musí být přijetí opatření k odstranění odchylek

TYPY KONTROL

  • Z hlediska času:

  1. Preventivní

  • Provádí se ještě ve fázi přípravy rozhodnutí

  • Měla by vyloučit vznik nežádoucího stavu

  1. Průběžná

  • Provádí se během plnění rozhodnutí

  • Je možné ještě přijmout opatření k zabránění nežádoucího stavu

  1. Následná

  • Provádí se po splnění rozhodnutí

  • Z hlediska ovlivnění nežádoucího stavu nejméně výhodná

  • Podnik by měl mít vytvořen vnitřní kontrolní systém tzn. kontrolní činnost by měly být propojeny

  • Nemělo by se jednat o soubor náhodných kontrol

AUDIT

= nezávislé prověřování určité skutečnosti

  1. Interní:

  • Provádí ho zaměstnanci podniku, kteří jsou k tomu vyškoleni

  • Musí být nezávislí na činnostech, které prověřují

  1. Externí:

  • Provádí ho někdo, kdo není zaměstnancem podniku

  • Výsledkem externího auditu je auditorská zpráva (osvědčení, certifikát)

ZÁKLADNÍ FORMY KONTROLY

ROZHODOVÁNÍ

  • Činnost, která souvisí se všemi složkami řízení

  • Znamená vybírat z několika variant řešení

ROZHODOVÁNÍ ZA RELATIVNÍ JISTOTY

  • Jestliže známe možné varianty řešení a víme jaké důsledky budou mít

  • Nejprve stanovíme kritéria hodnocení, potom některé hodnotící metody porovnáme varianty

Hodnotící metody:

  • Porovnávání kladů a záporů

  • Pomocí bodového hodnocení

ROZHODOVÁNÍ ZA NEJISTOTY

  • Neznáme konkrétní varianty řešení a nevíme k jakým důsledkům povedou

Metody pro rozhodování:

  1. Think Tank (zásobárna nápadů)

  • „víc hlav víc ví“; při rozhodování se manažer obrací na spolupracovníky, lidi z okolí

  • Někdo bude mít nápad, jak situaci řešit

  1. Brainstorming („bouření mozků“)

  • Řešení problémů tvůrčím způsobem

  • Hlavním smyslem je vyprodukovat co nejvíce nápadů na dané téma

  • Důležitá je naprostá volnost ve vymýšlení nápadů

  • Provádí se ve skupině cca 5-12 lidí

  • Má svoje pravidla – nápady se zapisují tak, aby na ně všichni viděli; nápady ostatních se nekritizují; i ten nejbláznivější nápad má svou cenu

  1. Brainwriting

  • Obdobně jako brainstorming, ale účastníci píší svoje nápady na papír, pak si papíry vymění a zkouší navázat na nápad druhého atd.

Témata, do kterých materiál patří