Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Management MO

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (57.01 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

9. MANAGEMENT

1. Pojem management, pojetí managementu.
2. Manager v procesu řízení, managerské vlastnosti a dovednosti.
3. Vývoj managementu.

1) Pojem management, pojetí managementu – v sešitu

2) Manager v procesu řízení, managerské vlastnosti a dovednosti
- manager: osoba zabývající se řízení

• úkolem je: účinně a efektivně řídit přeměnu vstupů na výstupy, vytvářet zisk, být

produktivní

• počet managerů závisí na velikosti podniku, na předmětu podnikání, na kvalifikaci

zaměstnanců

• vznik profese managera je spojen se vznikem velkých podniků, rozvojem průmyslu,

technologií → vlastníci již nebyli schopni sami podnik řídit (19. století)

Manažerské vlastnosti:

1) vrozené (jsou dané)
-temperament, charisma, inteligence, potřeba mít moc, řídit, empatie, komunikativnost,
sebevědomí, smysl pro inovace/změny

2) získané (získané výchovou, studiem, praxí)
- můžeme je ovlivnit

• odborné znalosti získané studiem (ekonomické, technické...)

• vyjadřovací schopnosti

• dobrá fyzická i psychická kondice

autorita: osoba nebo vztah k osobě, jejíž názory, postoje či rozhodnutí ostatní obvykle přijímají a
řídí se jimi

a) přirozená (neformální) – vzniká přirozeně, na základě znalostí a osobnostních rysů
b) formální – je daná pozicí v podniku

Manažerské dovednosti:

1) dovednosti technické - znalost oboru
např. znalost materiálu (práce s oděvem)

2) komunikační dovednost = vyjadřování, vystupování, mluvený projev

3) koncepční a analytické dovednosti

- koncepční – vidět v širokých souvislostech

- analytické – rozlišit podstatné od nepodstatného, umět rozdělit problémy do dílčích částí

image manažera- práce s tělem, gesta, mimika, řeč, úprava zevnějšku, oblečení, decentní doplňky

obecné zásady manažera

- mít jasné cíle
- orientovat se na priority
- omezit plýtvání s časem – dobrý time-management
- preferovat prevenci?
- respekt vůči zákazníkovi

styly vedení

• byrokratický - manažer dostane příkaz, který konkretizuje a předá ho podřízeným

- nepřemýšlí o inovacích – nesnaží se nic měnit
- nemá potřebu řídit, plní jen úkoly
- se zaměstnanci moc nekomunikuje, drží si od nich odstup

• autoritativní – manažer dostane příkaz, promyslí způsoby řešení daného úkolu a ten nejlepší

předá podřízeným

-je direktivní – dává příkazy a kontroluje jejich dodržování
-se zaměstnanci příliš nekomunikuje, drží si od nich odstup
-nedá?? podřízeným prostor pro jejich vlastní rozhodování a názory, nápady
-je inovativní, kreativní, má potřebu řídit

• demokratický

- obecně je tento styl nejvhodnější
- manažer se svými týmy zaměstnanců spolupracuje, bere je jako partnery
- zaměstnanci se přímo zapojují do rozhodování
- manažer v týmu vytváří klima důvěry
- zaměstnanci mají prostor pro vlastní iniciativu a jsou motivování a spokojeni
- vhodný například pro odvětví marketing
- svým chováním si se zaměstnanci vytváří přirozenou autoritu

Témata, do kterých materiál patří