Management MO
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
b) Psychologicko-sociální management (škola)
- začátek rok 1924 (experiment)
- zkoumal vliv nehmotné stimulace na výkon pracovníků
- hlavní úlohu zde hraje člověk
- je zaměřena na nehmotnou stimulaci, která ovlivňuje pracovní výkon
- GEORGE ELTON MAYO
- zabýval se zlepšením vztahů mezi podřízenými a nadřízenými
- zlepšení pracovních podmínek
- doporučoval používání různých pochval
- zakladatel psychologicko-sociální školy
- ABRAHAM MASLOW
- sestavil hierarchicky pyramidu potřeb
Fyziologické potřeby = odměna za vykonanou práci
Bezpečí a jistota = poskytnutí pracovního poměru na dobu neurčitou,
poskytnutí ochranných pomůcek, zajištění bezpečného pracovního
prostředí, prosperita podniku
Společenské potřeby = teambuiding, přímá komunikace
Potřeba uznání = pochvala, úkoly navíc nebo těžší úkoly, povýšení
Seberealizace = školení, vzdělávání
Pokud jsou naplněny všechny potřeby zaměstnance je SPOKOJENÝ!
SPOKOJENÝ ZAMĚSTNANEC = DOBRÝ ZAMĚSTNANEC!
- DOUGLAS MC GREGOR
- teorie lidského chování a motivace
- představil teorii XY (teorie krátkého a dlouhého vodítka)
→ X = zaměstnanec, který má odpor k práci, Y = zaměstnanec s dobrým přístupem k práci
→ k zaměstnanci X doporučoval autoritativní styl vedení
→ k zaměstnanci Y doporučoval demokratický nebo liberální styl vedení
→ X – krátké vodítko, Y – dlouhé vodítko
- TOMÁŠ BAŤA
- tvůrce světového obuvnického impéria
- dobře využíval nástroje marketingu – plakáty, Baťovy ceny
- postavil Baťovy domky pro zaměstnance hned vedle továrny
- zavedl osobní konta pro zaměstnance s výhodnou úrokovou sazbou
→ pro něj zdroj financování
- založil vlastní výrobní síť, propojil výrobu a obchod a vybudoval obchodní domy
- založil Baťovu školu → kvalifikovaní zaměstnanci
2. ETAPA (1933-1974)
• v tomto období byla oddělena pozice manažera od pozice vlastníka
• toto období označujeme jako manažerská revoluce
• 1974 – krize – Ropné šoky
- Škola procesní
• přichází po hospodářské krizi
• tato škola vychází ze závěru Henriho Fayola, který chápe management jako proces a aktivity
manažerů dělí do řady dílčích funkcí
• přínos pro management = rozpracování manažerských funkcí
- Škola systémová
podnik je chápán jako systém, který se skládá z dalších systémů
• Technický subsystém = neživé prvky ve firmě (stroj, automobil)
• Sociální subsystém = živé prvky ve firmě (pracovníci)
• Socio-technický subsystém = propojení T a S subsystému
• Cílem bylo nalézt optimální podmínky Fungování systému
- Škola kvantitativní
• zavedla počítače do ekonomiky
• výpočty byly složité a byly podvoleny kritice
3. ETAPA (1975 – 90. léta)
• hledalo se východisko z krize
• zvyšovala se spolupráce mezi vlastníky, manažery a zaměstnanci
- Škola empirická