Management MO
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• základem jsou zkušenosti (empírie) a praktické poznatky (pragmatismus)
• škola byla založena na analýze a vyhodnocení kladných a záporných zkušeností úspěšných
manažerů
• kritizovala kvantitativní školu – označovali ji za příliš vědeckou
• moto této školy: „Budeme-li řídit jako manažeři úspěšných firem, budeme stejně úspěšní“
PETERS A WATERMAN
• publikovali knihu ‘‘Hledání dokonalosti‘‘ – dílo obsahovalo 20 let práce manažerů v
úspěšných firmách – pozorovali a zkoumali manažery v různých situacích
4. ETAPA (90. léta – až do dnes)
• v této etapě dochází k celé řadě změn (období chaosu)
• konkurence mezi světovými firmami
• zrychlení životního tempa
• rychlý rozvoj technologií
• robotizace
PETERS
- publikoval “Být úspěšný v podmínkách chaosu‘‘ – jednalo se o návod, jak řídit v podmínkách
rychlých a neustálých změn
LEE LACOLLA
- byl jedním z nejvýznamnějších manažerů v automobilovém průmyslu
- v jeho knize publikuje doporučení pro manažery na základě svých zkušeností
Současné trendy
1. Filosofie podnikání:
je upřednostňováno posilování tržní pozice před okamžitou ziskovostí (Aby zisk se trochu upozadil
a spis zvýšil trh, posilování pozice, to nám muže donést vyšší zisky později)
- Zaměření na zákazníka=> zkracování času v rámci dodávek nebo vyřizování reklamací
(vymyslíme kratší dodací lhůty)
- Snižování nákladů a zvyšování kvality
2. Samostatnost, podnikavost
- Vytváří se prostor pro důvěru a samostatnost pracovníků
- Na pracovníky je delegováno (předání úkolů na jinou osobu) více pravomocí a odpovědnosti
3. Ústup od hromadné výroby
- Přednost má zákazník, výrobky jsou přizpůsobeny jeho přáním a potřebám
4. Rozvíjení tvořivosti
- Kladen důraz na inovace, vynalézavost, tvořivost
Přínos japonského managementu
Otcovsky styl vedení - Důraz kladen na dobré mezilidské vztahy a loality
Kvalita je prvořadá
Vznikly metody např. Just in time
Kaizen - neustále zlepšování v podobě malých kroků, podstatou je zapojeni všech pracovníků do
zlepšovací činnosti, nebo systém
Kanban - evidence výkonu a procesu výroby, jednoduché a přehledné