Management MO
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• liberální (pasivní)
- manažer nechává konečný cíl na zaměstnanci
- zaměstnancům zadá úkol a kontroluje až jeho splnění – průběh nechává na zaměstnancích
- spokojenost zaměstnanců je velmi individuální
- vhodný např. pro vývoj různých technologií nebo u školství
styl vedení závisí
- na vlastnostech manažera
- na kvalifikaci a počtu podřízených
- na velikosti a odvětví činnosti podniku
- na složitostech dané situaci / úkolu
techniky vedení = soubor určitých nástrojů, které manažer využívá při vedení lidí
• vedení pomocí úlů (MBO) – důležité je především splnit cíl
• vedení pomocí přenosu úkolů (MBD) delegace úkolů – přenes úkolů na podřízené
• vedení na základě výběrového řízení (MBE) – výjimečné úkoly si nechává na starost
manažer a běžné rozdělí mezi podřízené
cílová orientace manažera
• orientace na výkon – cílem je dosáhnout maximálního výkonu → manažer může být
bezohledný k zaměstnancům (vnímá podřízené spíše jako stroje na práci, ne jako lidi)
• orientace na zaměstnance – prioritou je spokojenost zaměstnanců – po čase toho můžou
zaměstnanci zneužívat, práci mohou flákat, sníží se jejich výkon
• orientace na výkon a na zaměstnance – 50 na 50, nejlepší způsob orientace, snahou je
motivovat zaměstnance, aby oni sami chtěli dosáhnout maximálního výkonu
3) Vývoj managemnetu
- management je společenská věda → je ovlivněn stavem a vývojem společnosti
- reaguje na problémy v ekonomice a v celé společnosti
- management jako věda vznikl v roce 1911 dílem „Zásady vědeckého řízení“ od F. W. Taylora
- vznikly 4 etapy vývoje a v nich jednotlivé názorové proudy (budeme jim říkat školy)
- jednotlivé etapy byly rozděleny nějakými velkými krizemi
1. ETAPA 1911-1933- v tomto období vznikly dvě školy
a) klasická škola (management)
b) psychologicko- sociální škola
- toto období končí velkou hospodářskou krizí (říjen 1929)
a) Klasický management (škola)v Americe probíhal bouřlivý vývoj průmyslové výroby, do výroby byli zapojovány nekvalifikovaní
zaměstnanci → bylo potřeba proškolit, stanovit normy a pracovní kázeň
- FREDERIC WINSLOW TAYLOR
- zakladatel klasického managementu
- 1911: Zásady vědeckého řízení (publikoval) → management chápán jako věda
- zavedl výkonové normy, školení zaměstnanců
- vyžadoval pracovní kázeň a zavedl kontrolu
- motivoval pracovníky především hmotně – zavedl úkolovou mzdu
- HENRI FAYOL
- vymyslel vertikální organizační strukturu
- jako první definoval funkce managementu
→ uvědomil si, že manažer vykonává řadu dílčích činností
- vymezil principy managementu, př. Dělba práce, pravomoc, odpovědnost, disciplína
- HENRY FORD
- zavedl pásovou výrobu → hromadná výroba (1913)
- výrobce aut
- zakladatel Ford motor company
- MAX WEBER
- zakladatel byrokratického managementu a moderní sociologie
- vymezil povinnosti, pravomoci a odpovědnost