řízení podniku a management
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Maticová struktura (projektová)
Každý zaměstnanec má 2 a více nadřízených
Využívá se, když se dělají velké projekty → projektový tým
Po skončení projektu se tým většinou rozpouští
MOTIVACE A VEDENÍ LIDÍ
Úkolem manažera je působit na lidi tak, aby dosáhl žádoucího chování
Jak?
Prostřednictvím vedení lidí – ukazuje, jak dělat práci
Prostřednictvím motivace – poskytnutí důvodu, proč pracovat
Motivy a motivace
K tomu, abychom něco udělali, nás vedou motivy (= důvod lidského jednání)
Existuje pozitivní a negativní motivace
POZITIVNÍ MOTIVACE
Zaměstnanec se chce práci věnovat, snaží se pracovat lépe
Většinou účinnější, motivuje se pomocí podnětů:
Hmotné: mzda, prémie, věcné odměny apod.
Morální (nehmotné): pochvala, diplom, nástěnka apod.
NEGATIVNÍ MOTIVACE
Založena na strachu z nějakého postihu
U zaměstnanců, které vykonávají spíš stereotypní činnosti
Tam, kde je potřeba tvořivost, se nehodí
Podněty:
Hmotné: nižší mzda, pokuta
Morální: pokárání, písemná výtka
MASLOWOVA PYRAMIDA POTŘEB – americký psycholog A. Maslow
Vychází z předpokladu, že člověk vždy reaguje v souladu s uspokojováním svých potřeb
Má-li být motivace ze strany manažera úspěšná, musí umět odhadnout, jaké potřeby jsou pro podřízeného rozhodující
Sestavil pyramidu potřeb (jednotlivé oblasti potřeb podle „důležitosti“)
Aplikace na pracovní oblast
Manažer by měl umět posoudit úroveň potřeb různých podřízených a využít je pro motivaci (nemá smysl někomu zvyšovat plat, když to pro něj není hlavní motivací)
Styly vedení (řízení)
Autokratický styl
Manažer, který sám rozhoduje a přikazuje svým podřízeným, aniž bere v úvahu jejich návrhy a náměty
Typické je, že autokrat přísně kontroluje, zda byly jeho příkazy splněny
Demokratický styl
Bere ohledy na názory svých podřízených
O problémech diskutuje, ale konečné rozhodnutí musí udělat sám
Liberální styl
Nepoužívá přímé řídící příkazy
Jeho úkolem je především vytvářet dobré podmínky pro týmovou práci
Teorie X a Y
Týká se vedení lidí
Ukazuje 2 extrémní situace, jak se lidé (podřízení) mohou chovat
Teorie X
Lidé neradi pracují, práci se vyhýbají
Nemají rádi práci, musí se jim pohrozit trestem, pokud práci neodvedou
Lidé dávají přednost tomu, aby byli v práci řízeni a kontrolování
Manažer by měl aplikovat autokratický styl vedení, přikazovat, kontrolovat
Teorie Y
Lidé pracují rádi, mají z ní potěšení
Pokud mají v rámci skupiny společný cíl, raději pracují samostatně
Jsou aktivní, tvořiví, samostatní
Manažer by měl aplikovat demokratický styl/případně liberální styl vedení
Obě teorie jsou krajními pohledy
V konkrétní situaci musí manažer najít kompromis obou přístupů
KONTROLA
Zjišťuje skutečný stav a porovnává ho se stavem plánovaným