Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




řízení podniku a management

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (608.97 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Maticová struktura (projektová)

  • Každý zaměstnanec má 2 a více nadřízených

  • Využívá se, když se dělají velké projekty → projektový tým

  • Po skončení projektu se tým většinou rozpouští

  1. MOTIVACE A VEDENÍ LIDÍ

  • Úkolem manažera je působit na lidi tak, aby dosáhl žádoucího chování

  • Jak?

    • Prostřednictvím vedení lidí – ukazuje, jak dělat práci

    • Prostřednictvím motivace – poskytnutí důvodu, proč pracovat

Motivy a motivace

  • K tomu, abychom něco udělali, nás vedou motivy (= důvod lidského jednání)

  • Existuje pozitivní a negativní motivace

POZITIVNÍ MOTIVACE

  • Zaměstnanec se chce práci věnovat, snaží se pracovat lépe

  • Většinou účinnější, motivuje se pomocí podnětů:

    • Hmotné: mzda, prémie, věcné odměny apod.

    • Morální (nehmotné): pochvala, diplom, nástěnka apod.

NEGATIVNÍ MOTIVACE

  • Založena na strachu z nějakého postihu

  • U zaměstnanců, které vykonávají spíš stereotypní činnosti

  • Tam, kde je potřeba tvořivost, se nehodí

  • Podněty:

    • Hmotné: nižší mzda, pokuta

    • Morální: pokárání, písemná výtka

MASLOWOVA PYRAMIDA POTŘEB – americký psycholog A. Maslow

  • Vychází z předpokladu, že člověk vždy reaguje v souladu s uspokojováním svých potřeb

  • Má-li být motivace ze strany manažera úspěšná, musí umět odhadnout, jaké potřeby jsou pro podřízeného rozhodující

  • Sestavil pyramidu potřeb (jednotlivé oblasti potřeb podle „důležitosti“)

Aplikace na pracovní oblast

  • Manažer by měl umět posoudit úroveň potřeb různých podřízených a využít je pro motivaci (nemá smysl někomu zvyšovat plat, když to pro něj není hlavní motivací)

Styly vedení (řízení)

  1. Autokratický styl

  • Manažer, který sám rozhoduje a přikazuje svým podřízeným, aniž bere v úvahu jejich návrhy a náměty

  • Typické je, že autokrat přísně kontroluje, zda byly jeho příkazy splněny

  1. Demokratický styl

  • Bere ohledy na názory svých podřízených

  • O problémech diskutuje, ale konečné rozhodnutí musí udělat sám

  1. Liberální styl

  • Nepoužívá přímé řídící příkazy

  • Jeho úkolem je především vytvářet dobré podmínky pro týmovou práci

Teorie X a Y

  • Týká se vedení lidí

  • Ukazuje 2 extrémní situace, jak se lidé (podřízení) mohou chovat

Teorie X

  • Lidé neradi pracují, práci se vyhýbají

  • Nemají rádi práci, musí se jim pohrozit trestem, pokud práci neodvedou

  • Lidé dávají přednost tomu, aby byli v práci řízeni a kontrolování

  • Manažer by měl aplikovat autokratický styl vedení, přikazovat, kontrolovat

Teorie Y

  • Lidé pracují rádi, mají z ní potěšení

  • Pokud mají v rámci skupiny společný cíl, raději pracují samostatně

  • Jsou aktivní, tvořiví, samostatní

  • Manažer by měl aplikovat demokratický styl/případně liberální styl vedení

  • Obě teorie jsou krajními pohledy

  • V konkrétní situaci musí manažer najít kompromis obou přístupů

  1. KONTROLA

  1. Zjišťuje skutečný stav a porovnává ho se stavem plánovaným

Témata, do kterých materiál patří