Prodejní činnost
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
VELKOOBCHOD A MALOOBCHOD
velkoobchod je mezičlánkem mezi výrobci a dovozci a maloobchodem
k jeho hlavním činnostem patří:
sestavování prodejního sortimentu
skladování velkého množství zboží
zpracovávání zboží a balení
poskytování služeb maloobchodu
maloobchod prodává zboží konečnému spotřebiteli
někteří výrobci poskytují zboží jen autorizovaným distributorům (prodejcům)
pouze u nich platí plná záruka na zboží
tito distributoři musí dodržovat pravidla daná výrobcem – kulturu prodeje, doporučené ceny, servisní lhůty atd.
STANOVENÍ CENY – cena se jako vždy stanoví: marketingovým přístupem (na základě poptávky) nebo nákladovým přístupem (kalkulací ceny); dva základní přístupy ke kalkulaci ceny:
výrobce stanoví doporučenou cenu a rabat – částku, kterou výrobce z této ceny srazí, a tím vznikne cena, za kterou dodává zboží obchodu; záleží na obchodníkovi, zda doporučenou cenu dodrží; u autorizovaných distributorů se ale dodržování ceny kontroluje
NÁKUPNÍ CENA OBCHODU = DOPORUČENÁ CENA – RABAT
není-li doporučená cena stanovena platí PRODEJNÍ CENA = NÁKUPNÍ CENA + MARŽE (OBCHODNÍ PŘIRÁŽKA); někdy se připočítává cena dopravy; marže (obchodní přirážka) kryje náklady prodejce a umožňuje dosažení zisku
OCHRANA SPOTŘEBITELE
zákon na ochranu spotřebitele a občanský zákoník stanovují práva spotřebitele
poměrně známým právem je možnost vrácení zboží bez udání důvodu, pokud byla smlouva sjednána mimo provozovnu dodavatele (např. nákup v e-shopu)
toto právo má spotřebitel 14 dní od převzetí zboží
zákazník však hradí náklady na dopravu vráceného zboží
NEKALÉ OBCHODNÍ PRAKTIKY
obchodní praktika je nekalá, pokud prodávající postupuje vůči spotřebiteli v rozporu s požadavky odborné péče a ovlivní ho tak, že učiní rozhodnutí, které by jinak neučinil
může jít o praktiky:
klamavé – prodávající buď uvádí nepravdivé informace o zboží (službách), nebo naopak některé opomene či zamlčí
agresivní – prodávající nepatřičně ovlivňuje spotřebitele; můžeme si pod tím představit donucování, psychologický nátlak apod.
ODPOVĚDNOST ZA VADY A ZÁRUKA PODLE OBČANSKÉHO ZÁKONÍKU
prodávající odpovídá za vady po dobu 24 měsíců, avšak pouze za ty, které zboží mělo již v okamžiku prodeje
reklamace z důvodu odpovědnosti za vady řeší prodejce, který zboží prodal (obvykle lze zboží reklamovat v celé servisní síti výrobce, a to i v jiném státě)
výrobce nebo prodejce mohou nad rámec zákonné odpovědnosti poskytovat záruku za jakost (delší záruční dobu, garantovat výměnu výrobku atd.)
při reklamaci se vystavuje reklamační list, kde se uvede popis zboží, závady a termín přijetí
do 6 měsíců od prodeje platí předpoklad, že věc měla vadu již v okamžiku prodeje
spotřebitel má právo na dodání nové věci (nebo její součásti, jde-li o méně závažnou vadu)
toto právo nemá, pokud lze věc snadno opravit a výměna věci by byla neúměrná
pokud nelze věc vyměnit, má spotřebitel právo na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz
pokud by spotřebitel souhlasil, lze všechny předchozí případy řešit místo toho slevou
po uplynutí 6 měsíců se vada řeší podle toho, zda jde o:
podstatné porušení smlouvy (podstatné vady)
nepodstatné porušení (nepodstatné vady)