Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Prodejní činnost

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (51.14 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

VELKOOBCHOD A MALOOBCHOD

  • velkoobchod je mezičlánkem mezi výrobci a dovozci a maloobchodem

  • k jeho hlavním činnostem patří:

    • sestavování prodejního sortimentu

    • skladování velkého množství zboží

    • zpracovávání zboží a balení

    • poskytování služeb maloobchodu

  • maloobchod prodává zboží konečnému spotřebiteli

  • někteří výrobci poskytují zboží jen autorizovaným distributorům (prodejcům)

  • pouze u nich platí plná záruka na zboží

  • tito distributoři musí dodržovat pravidla daná výrobcem – kulturu prodeje, doporučené ceny, servisní lhůty atd.

STANOVENÍ CENY – cena se jako vždy stanoví: marketingovým přístupem (na základě poptávky) nebo nákladovým přístupem (kalkulací ceny); dva základní přístupy ke kalkulaci ceny:

  1. výrobce stanoví doporučenou cenu a rabat – částku, kterou výrobce z této ceny srazí, a tím vznikne cena, za kterou dodává zboží obchodu; záleží na obchodníkovi, zda doporučenou cenu dodrží; u autorizovaných distributorů se ale dodržování ceny kontroluje

NÁKUPNÍ CENA OBCHODU = DOPORUČENÁ CENA – RABAT

  1. není-li doporučená cena stanovena platí PRODEJNÍ CENA = NÁKUPNÍ CENA + MARŽE (OBCHODNÍ PŘIRÁŽKA); někdy se připočítává cena dopravy; marže (obchodní přirážka) kryje náklady prodejce a umožňuje dosažení zisku

OCHRANA SPOTŘEBITELE

  • zákon na ochranu spotřebitele a občanský zákoník stanovují práva spotřebitele

  • poměrně známým právem je možnost vrácení zboží bez udání důvodu, pokud byla smlouva sjednána mimo provozovnu dodavatele (např. nákup v e-shopu)

  • toto právo má spotřebitel 14 dní od převzetí zboží

  • zákazník však hradí náklady na dopravu vráceného zboží

NEKALÉ OBCHODNÍ PRAKTIKY

  • obchodní praktika je nekalá, pokud prodávající postupuje vůči spotřebiteli v rozporu s požadavky odborné péče a ovlivní ho tak, že učiní rozhodnutí, které by jinak neučinil

  • může jít o praktiky:

    • klamavé – prodávající buď uvádí nepravdivé informace o zboží (službách), nebo naopak některé opomene či zamlčí

    • agresivní – prodávající nepatřičně ovlivňuje spotřebitele; můžeme si pod tím představit donucování, psychologický nátlak apod.

ODPOVĚDNOST ZA VADY A ZÁRUKA PODLE OBČANSKÉHO ZÁKONÍKU

  • prodávající odpovídá za vady po dobu 24 měsíců, avšak pouze za ty, které zboží mělo již v okamžiku prodeje

  • reklamace z důvodu odpovědnosti za vady řeší prodejce, který zboží prodal (obvykle lze zboží reklamovat v celé servisní síti výrobce, a to i v jiném státě)

  • výrobce nebo prodejce mohou nad rámec zákonné odpovědnosti poskytovat záruku za jakost (delší záruční dobu, garantovat výměnu výrobku atd.)

  • při reklamaci se vystavuje reklamační list, kde se uvede popis zboží, závady a termín přijetí

  • do 6 měsíců od prodeje platí předpoklad, že věc měla vadu již v okamžiku prodeje

  • spotřebitel má právo na dodání nové věci (nebo její součásti, jde-li o méně závažnou vadu)

  • toto právo nemá, pokud lze věc snadno opravit a výměna věci by byla neúměrná

  • pokud nelze věc vyměnit, má spotřebitel právo na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz

  • pokud by spotřebitel souhlasil, lze všechny předchozí případy řešit místo toho slevou

  • po uplynutí 6 měsíců se vada řeší podle toho, zda jde o:

    • podstatné porušení smlouvy (podstatné vady)

    • nepodstatné porušení (nepodstatné vady)

Témata, do kterých materiál patří