Prodejní činnost
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
pro prodej bývá vytvořen samostatný organizační útvar (prodejní či marketingový úsek, prodejní kancelář apod.), v něm mohou pracovat:
prodejce – uzavírá obchody; prodejci nemusejí nabízet celý sortiment, mohou ho mít mezi sebe rozdělen podle druhů zboží nebo území
merchandiser – náplní jeho práce je především působení na zákazníky; zajišťuje informovanost zákazníků o zboží a o novinkách, reklamní akce, vystavení zboží a další činnosti; obvykle má přidělenou určitou skupinu zákazníků
key account manager – věnuje se především těm nejdůležitějším zákazníkům (velkoodběratelům, supermarketům apod.)
prodejce může pracovat i jako obchodní cestující a nabízet zákazníkům zboží přímo na místě
obchodní cestující nemusí být zaměstnancem, může pracovat i jako OSVČ
nabídka zboží prostřednictvím e-shopů může být organizována jako součást firemních webových stránek, zboží lze však nabízet i prostřednictvím velkých internetových obchodních domů – např. alza.cz
pro rychlou nabídku prodejních akcí jsou vhodné různé slevové servery – slevomat.cz
obchodní vztahy mezi společnostmi se označují B2B (Business-to-Business), obvykle jsou založeny na elektronickém obchodování
internetové obchody určené pro prodej koncovým spotřebitelům (FO, domácnosti apod.) se označují B2C (Business-to-Customers)
UZAVŘENÍ SMLOUVY PODLE OBČANSKÉHO ZÁKONÍKU
pokud není zákonem nebo jednou ze stran vyžadována písemná forma, pro platnost smlouvy postačí forma ústní
ta se často využívá při prodeji v maloobchodě
pokud je mezi podnikateli ujednána smlouva ústně a následně se prodávající nebo kupující rozhodnou ji písemně potvrdit, mohou zaslat tzv. obchodní potvrzovací dopis
uzavření kupní smlouvy začíná nabídkou prodávajícího
nabídkou rozumíme jakékoliv jednání, které obsahuje podstatné náležitosti k uzavření smlouvy a z něhož je zřejmé, že prodávající má v úmyslu smlouvu uzavřít
může to být tedy nabídka ústní, písemná, vystavení zboží v e-shopu, v regálu maloobchodu
zároveň nemusí být učiněna přesně určeným osobám
nabídka může být zaslána i na základě poptávky kupujícího
bude to obvyklé v případech, kdy jde o složitější dodávku
smlouva je uzavřena, pokud ji druhá strana přijme ve lhůtě uvedené v nabídce nebo bezodkladně – např. ústní nabídku, písemnou či e-mailovou nabídku bez uvedení lhůty přijetí, při vystavení v e-shopu
pokud však prodávající nechce, aby smlouva vznikla již přijetím nabídky, uvede, že jde o nabídku nezávaznou
v tom případě smlouva vznikne na základě návrhu kupujícího až jeho potvrzením prodávajícím (např. potvrzením objednávky)
KUPNÍ SMLOUVA V MEZINÁRODNÍM OBCHODĚ
při prodeji do zahraničí jsou rizika obchodování vyšší vlivem větší vzdálenosti a jazykových bariér
důležitá jsou kurzovní rizika, která vznikají pohybem kurzu měny, v níž je placeno
mohou nastat dva případy:
při zhodnocení měny stoupá její kurz, za jednotku této měny obdržíme více jednotek měny jiné
jestliže kurz CZK/EUR 26 by se změnil např. na EUR/CZK 27, znamenalo by to zhodnocení EUR; máme-li 1.000 EUR, při kurzu 26 bychom za ně dostali 26.000 CZK; při zhodnocení na 27 bychom dostali už 27.000 CZK