Marketing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
6. MARKETING
Marketing znamená, že podnikatel vychází z potřeb zákazníků a snaží se je uspokojit, a to lépe než konkurence. Dále jde také o dlouhodobý vztah se zákazníkem, který zároveň firmě přináší zisk. Některé firmy potřeby zákazníků ovlivňují, případně vytvářejí nové.
SOCIÁLNĚ-MARKETINGOVÝ PŘÍSTUP = představuje dobrovolný závazek firem chovat se odpovědně k prostředí i ke společnosti, ve které podnikají; činnost firem tak bere v úvahu sociální hlediska (např. pracovní podmínky) a je šetrná k životnímu prostředí
MARKETINGOVÉ ANALÝZY A PRŮZKUM TRHU
ANALÝZA PEST
charakterizuje celkovou situaci státu či kontinentu
název vznikl zkrácením oblastí, kterými se zabývá: politicko-právní (P), ekonomická (E), sociálně-kulturní (S), technologická (T)
ANALÝZA TRHU A KONKURENCE
obvykle zjišťujeme:
kdo kupuje (koneční spotřebitelé, firmy, veřejný sektor)
kdo je náš konkurent, kde sídlí
konkurenční produkty – jejich vlastnosti, pozice, služby s nimi spojené, jejich prodej…
ceny – konkurenční nabídky a ceníky, informace od obchod. partnerů, ceny získané při předstíraném nákupu
cesty distribuce – kde se produkt kupuje
jaký způsob propagace aplikuje konkurence
dále je třeba zjistit, jak velký prodej můžeme očekávat
SWOT ANALÝZA
SWOT je zkratkou slov Strengths (silné stránky), Weaknesses (slabé stránky), Opportunities (příležitosti) a Threats (hrozby)
dává odpověď zejména na tyto otázky:
uvnitř firmy:
jaké je poslání firmy a jaké jsou její hlavní cíle
jaké jsou slabé a silné stránky
z vnějšího okolí firmy:
aktuálně očekávané příležitosti a hrozby
Získávání informací pro analýzy a průzkum: studium materiálů (hlášení prodejů, výroční zprávy, reklamní kampaně, cílené hledání na internetu) a samostatné zjišťování (pozorování zákazníků, dotazování, vyhodnocování připomínek zákazníků).
CÍLENÝ MARKETING
slouží k tomu, abychom nabídli konkrétnímu zákazníkovi produkt, o který by mohl mít zájem
postup cíleného marketingu:
segmentace → targeting → positioning
1. SEGMENTACE – představuje rozčlenění zákazníků na skupiny s podobnými potřebami, členění může být:
geografické – trh rozdělíme na určité geografické jednotky – na státy, kraje, města…
demografické – podle věku, pohlaví, povolání, vzdělání, národnosti…
podle sociálních či psychologických hledisek
užitku, který zákazník očekává – jde o očekávání v dané produktové kategorii
příjmu a životního stylu – spotřebitele řadíme do vrstev nižší, střední, vyšší příjmy
2. TARGETING – představuje výběr, na který ze segmentů se zaměřit podle:
atraktivnosti segmentu – kolik zákazníků lze v něm získat, jak velký zisk může přinést
konkurenceschopnosti – jak velká je zde konkurence a jaká je pravděpodobnost, že v ní uspějeme