Marketing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
PRODUKT
produktem je výrobek, služba, ale i zážitky, myšlenky, informace či osobnosti
kupujeme-li si produkt, kupujeme si i určitou nabízenou hodnotu, kterou poskytuje
podle očekávání zákazníka můžeme rozlišovat pět úrovní produktu: (např. hotel)
základní užitek – hlavní důvod, proč si produkt koupit (odpočinek a spánek)
základní produkt – čím produkt zajišťuje uspokojení potřeb zákazníka (lůžko, skříň)
očekávaný produkt – vlastnosti produktu, které zákazník od produktu očekává (luxusní vybavení, wifi)
vylepšený produkt – vlastnosti, které mají jen některé produkty (masážní vana)
potenciální produkt – možná vylepšení produktu (výlet se vznášedlem)
produkt se nachází v jedné ze čtyř fází životního cyklu podle svého uplatnění na trhu a podle toho je třeba uzpůsobit provedení produktu, cenu, distribuci a propagaci
zavádění – spotřebitelé se seznamují s novým produktem, prodej i zisk je nízký
růst – prodej a zisk rostou, cílem je zvyšování prodeje
zralost – produkt je ve standardní nabídce, prodej je nejvyšší
útlum – trvale začne klesat prodej a také cena, cíl je rychle vyprodat a zastavit produkci
CENA
zákazníci obvykle předpokládají, že dražší produkty jsou kvalitnější, a vnímají je jako hodnotnější
produkty s velmi vysokými cenami poskytují zákazníkům navíc další hodnotu – pocit, že kupují exkluzivní produkt, který si nemůže pořídit každý
ale i levnější produkt může přinést hodnotu navíc – příjemný pocit výhodné koupě
elasticita = pružnost poptávky:
vyjadřuje jakým způsobem poptávka reaguje na změnu ceny
pružná = změna ceny vyvolá větší procentní změnu poptávaného množství zboží; poptávka je pružná, jestliže produkt není nezbytným statkem (jestliže vzroste jeho cena, můžeme se ho snadněji vzdát) a jestliže je snadné najít substitut = náhradu
nepružná = změna ceny vyvolá menší změnu
jednotně elastická = stejná
Poptávkové oceňování – metoda zjišťuje, jak zákazník vnímá výrobek, jaké výhody u něj nachází a kolik je ochoten za tyto výhody zaplatit; snažíme se tedy odhadnout poptávku a její pružnost; na základě toho hledáme takovou cenu, která nám přinese nejvyšší zisk; dva způsoby:
tvorba ceny s ohledem na pružnost poptávky – odhadujeme, jaká cena je pro zákazníka ještě přijatelná
tvorba ceny na základě zákazníkem akceptované hodnoty – vychází z toho, jak zákazník hodnotí vlastnosti našeho produktu; zjišťování můžeme provádět pomocí průzkumu, při kterém se mimo jiné ptáme, jakou cenu by zákazník akceptoval
Nastavení ceny – cena se liší např. podle místa prodeje, zákazníků (množstevní slevy, stálí zákazníci), období (vyšší ceny v sezóně), placení, doby, jak dlouho je výrobek na trhu, výprodejních akcí
Cenové triky – slouží k tomu, aby cena vypadala příznivěji: